عکس یک خانه

WHALE TRAVEL


شرایط اخذ ویزای کار کشور آلمان برای ایرانیان

شرایط ویزای کاری آلمان و نحوه مهاجرت به آلمان از طریق کار در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. در سال های اخیر آلمان که یکی از صنعتی ترین کشور های جهان بوده است و به دلیل کمبود نیروی کار ماهر اقدام به جذب نیروی کار خارجی کرده است. خصوصاً در سال 2021 این نیاز بیشتر شده است، از این رو قوانین ویزای کار آلمان 2021 آسان تر شده است. شرایط مهاجرت کاری به آلمان از طریق ویزای کار و ویزای جستجوی کار برای ایرانیان فراهم است و از طریق کار در آلمان امکان درخواست اقامت دائم وجود دارد. برای یافتن پاسخ سوالات خود و سایر نکات پیرامون اخذ ویزای کار آلمان با ادامه مقاله همراه شوید. متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط اخذ ویزای کار کشور آلمان و اقامت کاری در آلمان از مشاوره های رایگان تلفنی موسسه بین المللی وال تراول استفاده نمایند و اطلاعات اساسی در باب ویزا های کاری این کشور را بدست آورید.

عناوینی که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد:
​​​​​​​

شرایط عمومی اقامت کاری آلمان
بررسی وضعیت کار و نرخ بیکاری در آلمان
قوانین و شرایط اخذ ویزای کار آلمان 2021
ویزای کار المان بدون مدرک تحصیلی
شرط سنی مهاجرت به آلمان از طریق کار
نحوه گرفتن وقت سفارت آلمان برای ویزای کار
هزینه ویزای کار آلمان
اقامت آلمان از طریق کار به همراه خانواده
شرایط اخذ ویزای کار کشور آلمان و مدارک مورد نیاز ویزای کار آلمان
شرایط اخذ ویزای کار کشور آلمان و میزان حقوق در آلمان
مزایای ویزای کار آلمان
لیست مشاغل مورد نیاز آلمان
شرایط اخذ ویزای کار آلمان و نحوه کاریابی در آلمان
شرایط اخذ ویزای کار کشور آلمان و مؤسسات کاریابی در آلمان
شرایط اخذ ویزای کار آلمان و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در آلمان
پاسخ به سوالات متداول در زمینه شرایط اخذ ویزای کار آلمان


شرایط عمومی اقامت کاری آلمان

در سال های اخیر آلمان مقصد بسیار از کارجویان از سراسر دنیا بوده است. دریافت ویزای جستجوی کار یا دریافت پیشنهاد شغلی، دو راه اصلی برای مهاجرت کاری به آلمان است. در قوانین جدید مهاجرت به آلمان 2021، شرایط اخذ اقامت کاری در این کشور با تغییرات مثبتی رو به رو بوده است و کار در آلمان برای مهاجرین ساده تر شده است. ویزای کار تنها روش اخذ اقامت آلمان نمی باشد، از دیگر راه های مهاجرت به آلمان، سرمایه گذاری یا تحصیل در آلمان می باشد که در این نوشتار به آن ها نخواهیم پرداخت.


بررسی وضعیت کار و نرخ بیکاری در آلمان​​​​​​​

سالانه متقاضیان زیادی اقدام به مهاجرت از طریق کار می کنند. یکی از موضوعات مهمی که این افراد باید در نظر بگیرند بررسی نرخ بیکاری کشور مقصد است؛ این موضوع می تواند در امر کاریابی شما تاثیر مستقیم بگذارد. توجه داشته باشید مرکز آمار آلمان از سال 1960 احداث شده است و تا سال 2019 تمامی اطلاعات خود در سال های گذشته را در اختیار همگان قرار داده است. بیشترین نرخ بیکاری در این کشور حدودا 14 در صد بوده است که مربوط به سال 1998 می باشد. در سال 2019 نرخ بیکاری این کشور حدودا 4 درصد بوده و این یکی از دلایل جذب نیروی کاری این کشور می باشد.


قوانین و شرایط اخذ ویزای کار آلمان 2021​​​​​​​

در سال 2021 با توجه به نیاز کشور آلمان به نیروی کار حرفه ای، قوانین اخذ ویزای کار این کشور ساده تر شده است. در حالی که شما پیش از این باید دارای حداقل مدرک لیسانس بودید، در قوانین جدید با مدرک کاردانی و یا 2 سال آموزش فنی حرفه ای نیز می توانید ویزای جستجوی کار این کشور را دریافت کنید. البته برای ایرانیان امکان اخذ ویزای کار آلمان با مدرک فنی حرفه ای وجود ندارد و باید مدرک کاردانی معتبر ارائه دهند. علاقه مندان  می توانند ویزای جست و جوی کار آلمان (Job seeker) را در صورت داشتن شرایط لازم درخواست نمایند تا وارد این کشور شده و به کاریابی بپردازند. در روش دوم شما می توانستید با گرفتن دعوت نامه کاری (Job offer) به اداره مهاجرت و سفارت این کشور درخواست ویزای کاری این کشور را داشته باشید. قبلا مشاغل به مدت 6 ماه در آلمان و اتحادیه اروپا آگهی می شد و اگر شخص مناسبی یافت نمی شد، شما می توانستید برای آن شغل پیشنهاد کار بگیرید. راه سوم دیگری نیز برای کار در آلمان وجود دارد که در زیر شرح داده شده است. 

شرایط ویزای کار آلمان از طریق پیشنهاد کار (جاب آفر - JOB OFFER)
در صورتی که بتوانید در مشاغل مورد نیاز آلمان، یک پیشنهاد کاری از کارفرمایی در این کشور دریافت کنید، امکان اخذ ویزای کار آلمان برای شما وجود دارد. پس از گرفتن جاب آفر می توانید به همراه مدارک مورد نیاز، با مراجعه به سفارت آلمان برای دریافت ویزا درخواست دهید. در قوانین جدید از سال 2021، شهروندان اتحادیه اروپا و آلمان نسبت به شما اولویت ندارند و نیازی به آگهی دادن برای شغل مورد نظر نیست. البته در صورتی که بالای 45 سال سن دارید باید حتما در شغلی استخدام شوید که حداقل 3،685 یورو در ماه برای شما در آمد دارد. از عوامل مهمی که برای یافتن کارفرما می تواند به شما کمک کند می توان به مدرک تحصیلی، تخصص بالا در حرفه، سابقه کار و تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی اشاره کرد. 

شرایط اخذ ویزای جستجوی کار آلمان (جاب سیکر - JOB SEEKER)
ویزای جستجوی کار آلمان به متقاضیان کار در این کشور اجازه می دهد که به مدت 6 ماه در این کشور اقامت داشته باشند و به جستجوی کار بپردازند. در صورت اخذ این ویزا باید در مهلت داده شده، به کاریابی و مصاحبه با کارفرمایان بپردازید. در صورتی که موفق به یافتن شغل مناسبی در آلمان شوید می توانید اقامت کاری این کشور را دریافت کنید، در غیر این صورت باید این کشور را ترک کنید. برای اخذ ویزای جستجوی کار آلمان به حداقل 3 سال سابقه کار و مدرک زبان آلمانی B1 نیاز دارید. مدرک تحصیلی مورد نیاز برای این ویزا لیسانس، کاردانی یا مدرک 2 ساله تحصیلات تخصصی است. البته مدرک تحصیلی شما باید در کشور آلمان مورد تایید قرار گیرد. همچنین باید نشان دهید که توانایی پرداخت هزینه های زندگی در آلمان را در آن مهلت 6 ماهه دارید. در صورتی که سن شما بیشتر از 45 سال است باید در شغلی استخدام شوید که حداقل 3،685 یورو در ماه حقوق داشته باشد.

نکته مثبت دیگر در قوانین جدید ویزای جستجوی کار در آلمان این است که کار جویان می توانند با داشتن این ویزا در کشور آلمان به کار مشغول شوند. پیش تر در زمان جستجوی کار اجازه کار برای افراد وجود نداشت اما در حال حاضر متقاضیان می توانند تا 10 ساعت در هفته مشغول به کار شوند. این امر می تواند نکته مثبتی برای یافتن کار باشید و افراد می توانند به صورت آزمایشی با کارفرمایان وارد کار شوند. 

دوره آوسبیلدونگ در آلمان
آوسبیلدونگ، دوره های فنی حرفه ای در کشور آلمان است که شما را برای ورود به بازار کار در حرفه های خاص آماده می کند. این دوره ها معمولا بین 24 تا 36 ماه طول می کشند و برای ورود سریع به بازار کار آلمان مناسب هستند. برای این دوره ها شرایط سنی خاصی وجود ندارد ،گر چه قبل از سال 2020 پذیرش در بیشتر رشته ها تا سن 25 سال صورت میگرفت،اما از سال 2020 به بعد به علت نیاز شدید دولت آلمان در عمده رشته ها تا سن 45 سال نیز قابل پذیرش است. با توجه به کالجی که از آن پذیرش می گیرید، مدرک زبان آلمانی B1 یا B2 را باید ارائه دهید. در وبسایت کالج ها مدرک زبان مورد نیاز و سایر مدارک ذکر می شود. در دوره های آوسبیلدونگ با توجه به نیاز بازار کار آلمان، به صورت تخصصی برای یک حرفه خاص آموزش می بینید و همین امر شانس شما را برای یافتن کار بالا می برد. علاوه بر این بسیاری از کالج به شما برای یافتن کار کمک می کنند به همین دلیل شانس خوبی برای گرفتن اقامت کاری آلمان پس از پایان دوره دارید. 


ویزای کار المان بدون مدرک تحصیلی​​​​​​​

بر اساس قوانین جدید آلمان، امکان دریافت ویزای کار آلمان با دیپلم نیز وجود دارد. همچنین افرادی که دو سال مدرک فنی حرفه ای دارند نیز می توانند برای دریافت ویزای جستجوی کار آلمان اقدام کنند. اما نکته مهم است که مدرک تحصیلی باید در کشور آلمان مورد تایید باشد و در وبسایت آنابین (Anabin) یا زب (ZAB) معادل سازی شود. این دو وبسایت و پایگاه داده می توانند اعتبار مدرک تحصیلی شما در آلمان را مشخص کنند. برای دریافت ویزای آلمان برای ایرانیان، مدرک دیپلم و مدرک فنی حرفه ای مورد تایید نیست. بنابراین ویزای کار المان بدون مدرک تحصیلی دانشگاهی قابل کسب نیست و حداقل مدرک تحصیلی برای ایرانیان جهت دریافت ویزای جستجوی کار آلمان، مدرک فوق دیپلم است. البته همه مدارک تحصیلی باید در این دو وبسایت معادل سازی شوند و در صورت داشتن اعتبار می توان از آن ها استفاده کرد.

از طریق این دو وبسایت می توانید مدرک تحصیلی خود را معادل سازی کنید.

https://anabin.kmk.org/anabin.html
​​​​​​​

https://www.kmk.org/zab/central-office-for-foreign-education.html
​​​​​​​
نکته مهم دیگر در رابطه با مدرک تحصیلی برای کار در آلمان این است که در قوانین قبلی ویزای کار شما باید در شغلی که با رشته تحصیلی شما یکی بود مشغول به کار می شدید. اما در قوانین جدید محدودیت کمتری وجود دارد و شما می توانید در مشاغل مرتبط و مشابه با رشته تحصیلی خود نیز به فعالیت بپردازید. 


شرط سنی مهاجرت به آلمان از طریق کار​​​​​​​

برای دریافت ویزای جستجوی کار آلمان، قانوناً محدودیت سنی در نظر گرفته نشده است و شرط سنی مهاجرت به آلمان از طریق کار وجود ندارد. اما بهترین سن برای اخذ ویزای کار یا جستجوی کار آلمان بین 26 تا 40 سال است. زیرا در این بازه سنی فرد توانسته مدرک تحصیلی مناسبی کسب کند و تجربه کاری قابل قبولی به دست آورد. در سن پایین تر از 26 سال معمولا تجربه کاری کمتری وجود دارد یا مدرک تحصیلی در مقاطع بالا در اختیار متقاضی نیست و همین امر شانس یافتن کار را کاهش می دهد. از سوی دیگر هر چه سن بالاتر رود کارفرمایان کمتر به استخدام متقاضی تمایل نشان می دهند. همچنین از سن بالای 45 سال افراد باید شغلی با حقوق حداقل 3،685 یورو بیابند تا بتوانند ویزای کار بگیرند. این حقوق از سطح متوسط در آلمان بالاتر است به همین دلیل کار جویان باید حتما رزومه خیلی خوبی داشته باشند تا بتوانند در سن بالای 45 سال ویزای کار دریافت کنند.


نحوه گرفتن وقت سفارت آلمان برای ویزای کار

برای گرفتن وقت سفارت آلمان برای ویزای کار باید به وبسایت کارگزار سفارت آلمان در تهران مراجعه کنید و به صورت آنلاین ثبت نام کنید. برای ثبت نام به اطلاعات هویتی، شماره پاسپورت و یک ایمیل نیاز دارید. اطلاعات هویتی را باید دقیقا بر اساس اطلاعات پاسپورت تکمیل کنید. پس از ثبت نام اولیه ایمیلی به شما ارسال می شود که ثبت نام شما برای تعیین وقت را تایید می کند. وقت سفارت آلمان برای ویزای کار معمولا بعد از 1 تا 1.5 سال اعطا می شود. زمان تعیین شده برای مصاحبه سفارت از طریق ایمیل به شما اطلاع داده می شود و شما باید زمان مصاحبه را طی 7 روز پس از دریافت ایمیل تایید کنید. هنگام مراجعه به سفارت باید مدارک خود را که به زبان آلمانی ترجمه شده اند به همراه دو کپی از آن ها تحویل دهید.
 
از لینک زیر می توانید برای گرفتن وقت سفارت آلمان برای ویزای جستجوی کار استفاده کنید. 

https://service2.diplo.de/rktermin/extern/appointment_showForm.do?locationCode=tehe&realmId=22&categoryId=1268


هزینه ویزای کار آلمان​​​​​​​

برای بررسی درخواست شما جهت دریافت ویزای کار آلمان باید مبلغی را به سفارت این کشور پرداخت کنید. هزینه ویزای کار آلمان 75 یورو است که این مبلغ را باید در روز مصاحبه به همراه داشته باشید و در سفارت پرداخت کنید. این مبلغ تنها برای بررسی درخواست شما است و هزینه های جانبی دیگری نیز دارید. مدارک باید به زبان آلمانی ترجمه شوند که برای شما هزینه دارد. همچنین باید پیش از مراجعه به سفارت محلی را برای اقامت در آلمان اجاره کرده باشید یا اتاقی در یک هتل رزرو کرده باشید. علاوه بر این باید بیمه مسافرتی با پوشش 30 هزار یورو داشته باشید. 
​​​​​​​
جدا از این هزینه های جانبی باید هزینه 6 ماه زندگی در آلمان را نیز در حساب بانکی خود داشته باشید. این مبلغ 5،118 است که باید در حساب بانکی خود در ایران داشته باشید و هنگام سفر به آلمان، در حساب بانکی که در این کشور باز می کنید قرار دهید. 


اقامت آلمان از طریق کار به همراه خانواده​​​​​​​


هزینه ویزای کار آلمان​​​​​​​

 ورود به بازار کاری این کشور برای متقاضی اصلی مهم می باشد اما ورود خانواده متقاضیان نیز امری بسیار مهم و اساسی می باشد. کشور آلمان طبق قوانین بین المللی و قوانین مهاجرتی شرایطی را فراهم کرده تا متقاضیان توانایی درخواست پیوست خانواده داشته باشند. افرادی که وارد بازار کاری این کشور می شوند می توانند بعد از دریافت کارت اقامت برای الحاق خانواده اقدام کنند. در صورتی که ویزای جستجوی کار آلمان را دریافت کنید در مهلت 6 ماهه برای کاریابی نمی توانید خانواده را با خود همراه کنید. اما پس از اخذ اقامت برای سایر اعضای خانواده نیز می توانید اقامت بگیرید. افرادی که درخواست الحاق خانواده دارند می توانند برای فرزند زیر 18 سال و همسر خود درخواست پیوست داشته باشند. افرادی که به عنوان همراه وارد این کشور می شوند می توانند به صورت رایگان تحصیل نمایند و از تمام خدمات شهروندی این کشور استفاده نمایند. اما نکته بسیار مهم این است که همسر شما توانایی درخواست ویزای کاری و اجازه کار تمام وقت در این کشور دارد.


شرایط اخذ ویزای کار کشور آلمان و مدارک مورد نیاز ویزای کار آلمان​​​​​​​

از جمله شرایط اخذ ویزای کار کشور آلمان، ارائه مدارک مورد نیاز ویزا های کاری به سفارت این کشور است، که خیلی از متقاضیان به این موضوع توجه کافی نداشته و بدون هیچ پیش زمینه ای اقدام به این امر می نمایند. در برخی از موارد ارائه نامناسب برخی از مدارک و یا ارائه ناقص مدارک باعث رد درخواست شما می شود و رد درخواست می تواند اثرات بسیار نامناسبی به روی پرونده شما بگزارد. ما در ادامه به مهم ترین مدارک مورد نیاز این ویزا اشاره کرده ایم.
​​​​​​​
پاسپورت معتبر
مدارک تحصیلی
سابقه کاری حداقل 3 ساله
حداقل مدرک B1 آلمانی
اسناد تمکن مالی


شرایط اخذ ویزای کار کشور آلمان و میزان حقوق در آلمان

متوسط دستمزد در آلمان در سال 2017 به میزان 3،770 یورو در ماه برای نیرو های کاری تمام وقت بوده است. اشخاص خود اشتغال، نیمه وقت و افرادی که درآمد بسیار کمتری از سطح مالیات دارند، در این آمار ثبت نشده است. حداقل حقوق در کشور آلمان اصولاً کمتر از 1،500 یورو در ماه می باشد که 18،000 یورو در سال است و درآمد مردان 21 درصد بیشتر از زنان است.​​​​​​​


مزایای ویزای کار آلمان​​​​​​​

به دلیل مزایای بسیاری که مهاجرت کاری آلمان و اخذ ویزا کار آلمان دارد، افراد بسیاری خواهان کسب ویزا کاری آلمان هستند. کشور آلمان یکی از پیشرفته ترین کشورهای اروپایی است که مکان مناسبی برای افراد متخصص می باشد. هر ساله افراد زیادی با استفاده از تخصص و تفکر خود به این کشور صنعتی و پیشرفته مهاجرت می کنند. در میان 500 شرکت مطرح و برتر جهانی، بیش از 50 شرکت در آلمان قرار دارند و این شرکت ها همواره نیازمند نیروی کاری متخصص هستند. در زیر به برخی از مزایای ویزای کار در آلمان اشاره شده است.

امکان اخذ اقامت کاری آلمان
امکان اخذ بلوکارت و در نهایت پاسپورت آلمان
تحصیل رایگان فرزندان
اجازه سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا
بهرهمندی کل اعضای خانواده از تمامی خدمات رفاهی، بهداشتی و درمانی


مزایای ویزای کار آلمان​​​​​​​

دولتی آلمان لیستی از مشاغل مورد نیاز این کشور را اعلام کرده است که متخصصین در این زمینه ها شانس بالاتری برای یافتن کار در این کشور دارند. این مشاغل شامل دانشمندان و متخصصین فناوری اطلاعات و آی تی، مهندسین در همه زمینه ها و پزشکان و پرستاران است. در قوانین قبلی برای دریافت اقامت کاری باید حتما در شغلی که منطبق با رشته تحصیلی شما بود مشغول به کار می شدید. اما در قوانین جدید می توان در حیطه های کاری مرتبط و مشابه با رشته تحصیلی خود نیز مشغول به کار شد. ​​​​​​​


شرایط اخذ ویزای کار آلمان و نحوه کاریابی در آلمان​​​​​​​

مراحل دریافت ویزای کار آلمان به این ترتیب است که متقاضیان باید در ابتدا کاریابی در این کشور داشته باشند. در صورتی که شما درخواست ورود از طریق جاب آفر را دارید باید در ابتدا کاریابی را از خارج از این کشور انجام دهید اما در ویزا های جست و جوی کار شما این شانس رو دارید تا خودتان به صورت فیزیکی وارد این موسسات و شرکت ها شده و در جلسات کاریابی و جذب نیرو نیز شرکت نمایند. افرادی که درخواست ورود به بازار کاری این کشور را دارند می توانند با درخواست ویزا های جاب سیکر و یا ویزای جست و جوی کار وراد این کشور شده موسسات کاریابی رزومه شما را دریافت نموده و با توجه به آن به دنبال کار می گردند. این موسسات برای شما جلساتی را تعیین می نمایند که شما باید با کار فرما صحبت داشته و سطح علمی شما و میزان دانش زبان مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که شما استخدام شده باشید این موسسات درصدی از حقوق ماه های اول و یا مبلغ نقدی را به عنوان حق الزحمه خود دریافت می نمایند.


شرایط اخذ ویزای کار کشور آلمان و مؤسسات کاریابی در آلمان​​​​​​​

 در بخش قبلی مقاله در ارتباط با نحوه کاریابی در این کشور برای شما عزیزان توضیحاتی داده ایم. تمام افردی که شرایط اخذ ویزای کار کشور آلمان را دارند می توانند با کمک گرفتن از موسساتی مانند موسسات ذکر شده در زیر درخواست کاریابی دهند.

www.whaletravel.ir


شرایط اخذ ویزای کار آلمان و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در آلمان​​​​​​​

متقاضیان مهاجرت کاری که شرایط اخذ ویزای کاری کشور آلمان را دارند، می توانند درخواست ویزا های کار داشته و از این طریق وارد این کشور شوند. متقاضی اصلی می تواند بعد از 4 سال کار در آلمان با ارائه مدارکی همچون اقامت قانونی در 4 سال اخیر و پرداخت مالیات درخواست اقامت دائم این کشور را داشته باشد. افرادی که با ویزا کاری در این کشور مشغول زندگی می باشند می توانند درخواست اخذ ویزای همراه برای اعضای خانواده داشته باشند که در بخش های قبلی بررسی شده است.


پاسخ به سوالات متداول در زمینه شرایط اخذ ویزای کار آلمان​​​​​​​

 چگونه می توان از طریق کار در آلمان اقامت این کشور را به دست آورد؟

برای گرفتن اقامت کاری آلمان از سه راه می توان اقدام کرد:
1) از داخل ایران کاریابی کنید و از کارفرمایی در آلمان پیشنهاد کار دریافت کنید.
2) ویزای جستجوی کار آلمان بگیرید و در این کشور به کاریابی بپردازید و پس از استخدام اقامت کاری بگیرید.
3) در دوره های آوسبیلدونگ شرکت کنید و سپس وارد بازار کار شوید. 

 برای مهاجرت کاری به آلمان از طریق ویزای جستجوی کار چه شرایطی باید داشت؟
برای دریافت ویزای جاب سیکر آلمان حداقل مدرک لیسانس (در برخی از موارد کاردانی یا 2 سال تحصیل فنی حرفه ای نیز قابل قبول است)، مدرک زبان آلمانی سطح B1 و حداقل 3 سال سابقه کار نیاز دارید.

 آیا از طریق آلمان امکان اخذ ویزای کار اروپا بدون مدرک زبان وجود دارد؟
خیر. برای اخذ ویزای کار در کشور آلمان باید مدرک زبان آلمانی B1 ارائه دهید.

 آیا ویزای کار المان بدون مدرک تحصیلی قابل دستیابی است؟
برای کسب ویزای جستجوی کار این کشور باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشید. در برخی از موارد کاردانی یا 2 سال تحصیل فنی حرفه ای نیز قابل قبول است. در صورتی که بیش از 25 سال سن ندارید، برای دوره های تحصیلی آوسبیلدونگ نیز می توانید اقدام کنید.