عکس یک خانه

WHALE TRAVEL

ویزای کار ویزای کار اکراین و شرایط عمومی آن

پیش از آنکه در این مقاله به بررسی شرایط ویزای کار اکراین بپردازیم، لازم است تا نگاهی اجمالی به  کشور اکراین داشته باشیم. اکراین کشوری است در منطقه شرق اروپا که با کشورهایی همچون روسیه در شرق، لهستان، مجارستان و اسلواکی از غرب و دریای سیاه و دریای آزوف در جنوب مرز مشترک دارد. پایتخت کشور اکراین کی اف و زبان رسمی آنها زبان اوکراینی و واحد پول رسمی آن گریونا می باشد که البته در کنار آن زبان روسی نیز به صورت گسترده مورد استفاده عموم افراد قرار می گیرد.
​​​​​​​
دین و مذهب اکثریت افراد در اکراین مسیحیت می باشد و میزان تعداد افراد مسلمان و یهودی در این کشور بسیار اندک می باشد. اوکراین از نظر وسعت و مساحت دومین کشور پهناور اروپا محسوب شده و تقریبا دارای مساحتی معادل با 603 هزار کیلومتر مربع می باشد که به لحاظ موقعیت جغرافیایی علاوه بر دارا بودن معادن بسیار زیاد که از نظر تنوع و حجم در دنیا کم نظیر است، دارای خاک حاصلخیزی نیز می باشد. این کشور پهناور در حدود 42 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است.


ویزای کار اکراین و معرفی آن​​​​​​​

مهاجرت به اکراین از طریق ویزای کار در این کشور امکان پذیر می باشد، اما این امر منوط به آن است که فرد جویای کار اجازه کار در اکراین را داشته باشد و یا این اجازه را دریافت نماید. این اجازه در حالتی محقق می شود که کارفرما کار مورد نظر را به مدت 3 ماه در اکراین و 3 ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی کرده و پس از گذشت این مدت اگر شخصی با شرایط مذکور در آگهی یافت نشد، در آن زمان شخص متقاضی کار می تواند آن کار را دریافت کرده و به تبع آن ویزای کار اکراین را دریافت نماید. یکی دیگر از راه های موجود مکاتبه فرد متقاضی ویزای کار اکراین با کارفرمایان و شرکت های اکراینی می باشد تا از این طریق موفق به اخذ ویزای کاری اکراین شوند.
​​​​​​​
اما با توجه به نرخ بیکاری در این کشور و عدم ثبات شرایط اقتصادی  امکان یافتن کار در اکراین با سختی های خاص خود آمیخته شده است و امر اخذ ویزای کار در اکراین را با دشواری مواجه کرده است. قراردادهای کاری در اکراین نیز مانند بسیاری از کشورها دارای انواع مختلفی مانند قرارداد بلند مدت و نامحدود، قرارداد برای پروژه خاص و…می باشد و در قراردادهای کاری  باید موارد مشخصی از جمله وظایف کارمند، میزان ساعت کار و حقوق کارمند قید شود.

ویزای کار اکراین و مدارک مورد نیاز ویزای کار اکراین​​​​​​​

کار در اکراین و اخذ ویزای کار اکراین نیازمند ارائه مدارکی مشخص و شرایطی ابتدایی می باشد که بنابر قانون کشور اکراین هر شخصی که می خواهد ویزای کار اکراین را دریافت کند باید واجد این شرایط مانند حداقل مدرک تحصیلی لیسانس و آشنایی با زبان اکراینی باشد. علاوه بر آن شخص باید فرم درخواست مربوطه را پر کرده و با مدارک زیر ارایه دهد:

گذرنامه معتبر
دعوتنامه کاری
گواهی سوء پیشینه
بیمه مسافرتی
برای پوشش هزینه های درمانی مدت زمان اقامت
آدرس محل سکونت در زمان اقامت
تمکن مالی برای هزینه های زندگی


ویزای کار اکراین و نرخ بیکاری در اکراین​​​​​​​

نرخ بیکاری یکی از مهمترین عوامل در انتخاب کشوری که قصد مهاجرت و کار به آن را دارید می باشد. نرخ بیکاری هر کشور نشانگر وضعیت اقتصادی آن کشور می باشد. در سال 2018 نرخ بیکاری در کشور اکراین 8.3 اعلام شده است. این در حالی است که این رقم در سال 2019 دارای افزایش بود  و نزدیک به 9.5 درصد اعلام گردید. در نتیجه این افزایش بیکاری امکان کاریابی و ویزای کار اکراین به مراتب سخت تر از سال گذشته گردیده است.​​​​​​​


نمودار ذیل بیانگر نرخ بیکاری از سال 2016 تا سال 2019 در اکراین می باشد:​​​​​​​


ویزای کار اکراین و مشاغل مورد نیاز اکراین

با توجه به موارد ذکر شده اخذ ویزای کار اکراین نیازمند داشتن پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای اکراینی است که با توجه به نرخ بیکاری، شرایط اقتصادی و عوامل دیگر شرایط کار در کشورهایی مانند اتریش و آلمان به مراتب بهتر از شرایط کار کردن در اکراین می باشد. افراد متقاضی کار در اکراین باید دارای تخصص، مهارت و تحصیلات در زمینه مربوط به شغلشان را دارا باشند. مشاغل مورد نیاز کشور اکراین به طور فهرست وار مانند مشاغل مورد نیاز کشور اتریش توسط دولت تصریح نگردیده است اما می توان از مشاغل ذیل به عنوان مشاغلی که مورد نیاز و دارای بازار کار مناسب تری نسبت به سایر مشاغل در اکراین هستند را نام برد.
​​​​​​​
مشاغل مورد نیاز اکراین
دبیر زبان های خارجی
مهندس  IT
مدیر فروش
مدیر اجرایی
مترجم زبان های خارجی


ویزای کار اکراین و میزان حقوق در اکراین​​​​​​​

همانطور که در بالا ذکر شد رشد بیکاری در سال اخیر در کشور اکراین باعث آن گردیده تا میزان حقوق دریافتی به طور میانگین کاهش داشته باشد و اخذ ویزای کار اکراین را با موانع و معظلات خاص خود همراه کند. در اواخر سال 2018 با کاهش نرخ بیکاری رشد مقطعی اقتصاد این کشور میزان حقوق دریافتی برای کسانی که در اکراین کار می کنند به بالاترین حد خود رسید، اما با توجه به تحولات اقتصادی و ایجاد رویه های جدید دولت مانند به کار گیری نیروی جوان از یک سو و تمایل کارفرمایان به  استخدام حرفه ای افراد با تجربه و همچنین تدبیر دولت برای ارزیابی حقوق افرادی که در خارج از اکراین تحصیل کرده اند بر اساس دلار امریکا محاسبه شود باعث شد تا متقاضیان اخذ ویزای کار اکراین افزایش یافته و این عدم تعادل بین عرضه و تقاضای فرصت شغلی باعث رشد بیکاری و کاهش میانگین حقوق دریافتی افراد شد. به طور میانگین در سال 2018 کمترین حقوق 7711UHS (گریونا) و بیشترین آن 10573 UHS (گریونا) بوده است. نمودار ذیل افزایش و کاهش میزان دستمزد در سالهای اخیر را نشان می دهد:


در جدول ذیل برخی از مشاغل و میزان حقوق دریافتی آنان آورده شده است.​​​​​​​


ویزای کار اکراین و نحوه کاریابی در اکراین​​​​​​​

به منظور جست و جوی بهتر و سریعتر کار در اکراین و به دنبال آن اخذ ویزای کار اکراین، دانستن راه های کاریابی در این کشور ضروری می باشد. زمانی که شخص می خواهد به دنبال شغل مورد نظر خود باشد بهتر آن است که از تمامی راه های موجود در این زمینه استفاده کافی را ببرد. به واسطه این موضوع که برای اخذ ویزای کار اکراین به دلیل آنکه در این کشور تنها به واسطهjob offer (پیشنهاد شغلی) گرفتن این ویزا میسر و امکان پذیر می باشد، بهتر است فرد متقاضی از طریق راهرهایی مانند مراجعه به آگهی های روزنامه و یا مجلات اشاره کرد تا از این طریق فرد موفق به یافتن شغل دلخواه خود شود.

از راه های دیگر می توان به  سایت های اینترنتی و یا از طریق آگهی های اینترنتی درج شده در موسسات کاریابی به جستجوی مشاغل جدید پرداخته و به شرایط کاری و یا شرایط فرد مورد نیاز برای کار در اکراین دست یافته و از طریق آن موفق به یافتن شغل مورد نظر خود شد. لذا افراد به راحتی می توانند  از این وبسایت ها استفاده کرده تا به شغل مورد نظر خود دست یابند. 


ویزای کار اکراین و موسسات کاریابی در اکراین​​​​​​​

همانطور که ذکر شد جستجوی کار در اکراین از طریق آگهی های اینترنتی و یا موسسات کاریابی بهترین راه ممکن برای یافتن شغل مورد نیاز و اخذ ویزای کار اکراین می باشد که مستلزم آن است که شخص با مکاتبه با این موسسات و ارایه مشخصات به آنها بتواند کار مورد نظرش را در این کشور پیدا کند.
​​​​​​​
برخی از موسسات کاریابی در اکراین عبارتند از:
​​​​​​​

IT Flocation
IT Talent Find
Brain Source International
IT Job
Hutson
CNA International Ukrain


ویزای کار اکراین و بررسی ویزای اکراین​​​​​​​

یکی از مهمترین مسایلی که برای هر شخص متقاضی مهاجرت وجود دارد ویزای همراه است که قبل از هرگونه اقدامی باید مورد بررسی قرار گیرد. اخذ ویزای کار در اکراین اجازه این را به فرد متقاضی می دهد تا شخص متقاضی به همراه خانواده و افراد تحت تکفل وی که شامل فرزند زیر هجده سال و همسر وی می باشد در کشور اکراین اقامت داشته باشند. البته باید به این نکته اشاره کرد که فرد متقاضی ویزای کار اکراین در صورتی می تواند الحاق خانواده خود را تقاضا کند که شرایط و مدارک مورد نیاز برای این امر را داشته باشد. ازجمله این مدارک می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مدرک دال بر اقامت موقت شخص متقاضی
سند ازدواج
مدارک دال بر توانایی و تمکن مالی متقاضی در رابطه با پرداخت هزینه های زندگی خانواده


ویزای کار اکراین و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در اکراین​​​​​​​

متقاضیانی که خواستار اخذ تابعیت و یا اقامت از طریق ویزای کار اکراین هستند در ابتدای امر باید یک پیشنهاد شغلی داشته باشند تا بتوانند وارد خاک کشور اکراین شوند که اقامت موقت آنان به واسطه پیشنهاد شغلی که دریافت می کنند صادر می شود و مدت آن در ابتدا یک سال می باشد و این مدت قابل تمدید است.
​​​​​​​
شایان ذکر است که برای اخذ مجوز مهاجرت به اکراین  باید مجوزی از سوی کابینه وزرا صادر شود که این مجوز در مواردی مانند اینکه شخص فرهیخته فرهنگی و یا دانشمند باشد که اقامتشان در اکراین به نفع این کشور باشد، کار آفرینان و سرمایه گذاران، و در نهایت افرادی که به مدت سه سال در خاک اکراین زندگی کرده باشند می توانند برای اخذ اقامت کشور اکراین اقدام کنند. در خصوص سایر افراد باید گفت در صورت گذشت 5 سال از اقامت موقت آنها مشروط بر آنکه فرد مرتکب جرم و یا کار غیر قانونی نشده باشد می تواند نسبت به اخذ پاسپورت اکراین اقدام نماید.