عکس یک خانه

WHALE TRAVEL

تحصیل در کانادا 

تحصیل در کانادا، اخذ ویزای تحصیلی کانادا و مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل مورد توجه بسیاری از هموطنان بوده است، در این نوشتار به صورت تخصصی و علمی به بررسی این موضوع پرداخته شده است. کانادا کشوری پهناور با دانشگاه های برتر می باشد که توجه دانشجویان بین المللی زیادی را به خود جلب نموده است و سوالات زیادی را برای متقاضیان به وجود آورده است. سوالاتی از قبیل اینکه دانشگاه های برتر کانادا کدامند؟ چگونه می توان برای اخذ پذیرش و تحصیل در کشور کانادا اقدام نمود؟ هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا چقدر است؟ شهریه دانشگاه کانادا نسبت به دانشگاه های اروپا چگونه است؟ در این نوشتار به پاسخ گویی به این سوالات و موارد مهم دیگری از قبیل نحوه اخذ ویزای تحصیلی در کانادا، اقامت پس از پایان تحصیل در کانادا و جوانب مهم دیگر پرداخته شده است. امید است این مقاله که توسط کارشناسان زبده موسسه بین المللی وال تراول نگاشته شده است، اطلاعات مورد نیاز در خصوص تحصیل در کانادا را فراهم آورده باشد. به یاد داشته باشید که شما همواره می توانید تنها با یک تماس تلفنی از کارشناسان مؤسسه مشاوره رایگان داشته باشید. ​​​​​​​

مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:
​​​​​​​

شرایط تحصیل در کانادا
هزینه تحصیل در کانادا
تحصیل در مدارس کانادا
هزینه تحصیل کالج در کانادا
تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی
شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد
شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا
پذیرش تحصیلی کانادا به همراه بورس تحصیلی
تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان
هزینه زندگی دانشجویی در کانادا
تحصیل در کانادا و کار دانشجویی
تحصیل در کانادا و بررسی ویزای همراه
تحصیل در کانادا و معرفی دانشگاه های برتر کانادا
تحصیل در کانادا و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی کانادا
تحصیل در کانادا و موقعیت کار پس از تحصیل
تحصیل در کانادا و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل
پاسخ به سوالات متداول در زمینه تحصیل در کانادا


شرایط تحصیل در کانادا​​​​​​​

برای تحصیل در کانادا باید شرایط خاصی را فراهم آورید. عوامل مهم زیادی را می توان  نام برد که در دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا تاثیر گذار است، مهم ترین فاکتورها برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا سن، نمره مدرک زبان و تمکن مالی مناسب می باشد. سن شما یکی از عوامل مهم در دریافت ویزای تحصیلی است، هر چه از تاریخ کسب آخرین مدرک تحصیلی شما مدت زمان کمتری گذشته باشد، یا اصطلاحاً گپ تحصیلی کمتری داشته باشید، شانس بالاتری برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا دارید. نمره مدرک زبان هم در اخذ پذیرش و هم در اخذ ویزای تحصیلی اهمیت دارد. معمولاً دانشگاه ها سطح مشخصی را برای نمره زبان مشخص می کنند. به عنوان مثال در مقطع کارشناسی اغلب دانشگاه ها نمره آیلتس 6 را درخواست می کنند که برای پذیرش باید این نمره را کسب کنید. البته اگر نتوانید به این سطح برسید و 0.5 یا 1 نمره کمتر داشته باشید نیز می توانید پذیرش بگیرید اما باید در دوره زبان انگلیسی در کانادا نیز پذیرش بگیرید و پس از رسیدن به سطح مطلوب وارد دانشگاه شوید. تمکن مالی نیز عامل مهم دیگر است که شما باید نشان دهید که می توانید هزینه یک سال زندگی و تحصیل در کانادا را تامین کنید. هزینه تحصیل بسته به دانشگاهی که پذیرش گرفته اید متفاوت است اما عموماً بین 15 تا 30 هزار دلار در سال می باشد، هزینه های زندگی در کانادا نیز به طور میانگین 10 تا 12 هزار دلار کانادا است. در ادامه در خصوص شرایط تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف و هزینه های تحصیل و زندگی بیشتر توضیح داده شده است. 

کشور کانادا در شمال قاره آمریکا واقع شده است و با وسعت 9.98 میلیون کیلومتر مربع نیمی از شمال قاره آمریکای شمالی را اشغال کرده است و دومین کشور پهناور در دنیا می باشد. با دارا بودن حدود 37 میلیون نفر جمعیت می توان گفت که، تراکم جمعیت در این کشور اندک می باشد و بیشتر سطح آن را جنگل ها و یا زمین های یخ زده پوشانده اند که مناظر زیبا و حیرت انگیزی را به وجود آورده است. با تحصیل در کانادا فرصتی برای تجربه های متنوع فرهنگی و طبیعی خواهید داشت. در سراسر کانادا می توانید تجربه های جدید و  دلنشینی کسب نمایید؛ از دامنه های اسکی بریتیش کلمبیا گرفته تا چمنزارهای استان مانیتوبا، با شهرهایی مانند تورنتو، مونترال، ونکوور و کبک، که جامعه ای دوستانه و متشکل از فرهنگ های متنوع عرضه می کنند و هر یک می توانند بهترین شهر کانادا برای تحصیل باشند. کانادا به خاطر زیبایی های طبیعی و تنوع فرهنگی در دنیا زبانزد می باشد. این کشور دارای دو زبان رسمی می باشد و زبان انگلیسی و فرانسوی به صورت مشترک در محافل دولتی و اسناد رسمی استفاده می شود. همه این عوامل و سطح بالای کیفیت آموزش در کانادا سبب گشته است که تحصیل در کانادا همواره توجه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان بین المللی را به خود جلب نماید. همچنین این امکان برای دانشجویان فراهم است تا از یکی از معروف ترین برنامه های ویزای کار پس از تحصیل در دنیا برخوردار شوند. از این رو در ادامه به تمامی جوانب و نکات مهم در خصوص شرایط تحصیل در کشور کانادا پرداخته شده است و هر آنچه را که برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید بدانید در ادامه یافت خواهید کرد.

هزینه تحصیل در کانادا​​​​​​​

در مقایسه با بسیاری از کشورها، هزینه تحصیل در کانادا بسیار مقرون به صرفه است، به احتمال قوی شما بین ۱۵ هزار دلار تا ۳۰ هزار دلار کانادا سالانه برای پوشش شهریه کامل دانشگاه و مخارج زندگی می بایست در نظر بگیرید با این حال این محدوده هزینه فقط به طور متوسط می باشد و با توجه به نوع دانشگاه، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و شهر محل سکونت هزینه دانشگاه در کانادا متغیر است.
همان گونه که ذکر شد هزینه مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل بسته به دانشگاه ها می تواند بسیار متفاوت باشد و رنج وسیعی را در برگیرد. در جدول زیر شهریه دانشگاه های کانادا در مقاطع مختلف تحصیلی نمایش داده شده است.

شهریه دانشگاه های کاناداشهریه در سال (دلار کانادا)
​​​​​​​
مدارس شبانه روزی   30،000 تا 50،000
کارشناسی                5،500 تا 29،000
کارشناسی ارشد       13،000 تا 20،000
دکترا                     10،000 تا 20،000

علاوه بر هزینه دانشگاه های کانادا، جهت تحصیل در کانادا هزینه های زندگی شامل هزینه مسکن، حمل و نقل، غذا، کتاب و لوازم التحریر نیز باید تأمین شود. هزینه زندگی در کانادا به طور متوسط می تواند بین 10،000 تا 40،000 دلار کانادا در سال باشد.
هزینه کالج در کانادا با توجه به سطح علمی آن، موقعیت مکانی و رشته متغیر است. تحصیل در کالج ممکن است با هدف آماده شدن برای ورود به دانشگاه یا برای ورود سریع به بازار کار انجام شود. در جدول زیر هزینه برخی از ارزان ترین کالج ها بررسی شده است.

کم هزینه ترین و ارزان ترین کالج های کاناداشهریه سالانه ( دلار کانادا )

12000                 Algonquin College      
Bow Valley College       6000 -12000
Camosun College                    7000 
Fanshawe College                 13700 


تحصیل در مدارس کانادا

مدارس کانادا یکی از محبوب ترین مدارس در دنیا برای افرادی است که تمایل دارند فرزندانشان در یک کشور خارجی تحصیل کند. مدارس بین المللی فراوانی در کشور کانادا وجود دارد که از سطح کیفی بالایی بر خوردار می باشد و همین امر گزینه های زیادی برای انتخاب یک مدرسه مناسب پیش روی افراد قرار می دهد. سیستم آموزشی کانادا به صورت ملی و یکپارچه اداره نمی شود، بلکه هر یک از ایالات 13 گانه در کانادا به صورت جداگانه در خصوص مسائل آموزشی تصمیم گیری می کند و مدیریت و اجرای مسائل آموزشی بر عهده مقامات دولتی هر استان می باشد. اما با وجود این استقلال، همچنان تفاوت بسیار کمی میان ایالات از لحاظ آموزش و پرورش وجود دارد. تفاوت های مختلف در برنامه درسی، زبان، روش های ارزیابی و سیاست های پاسخگویی وجود دارد. اغلب تحصیل در مدارس کانادا در بین سنین 6 تا 16 ساله می باشد.
تحصیل در کانادا برای کودکان و نوجوانان در مدارس دولتی و خصوصی امکان پذیر می باشد. مدارس خصوصی بین المللی معمولا بیشتر مورد توجه مهاجرین قرار می گیرد، چرا که برای تحصیل در مدارس دولتی باید قیم کودک نیز در خاک کانادا اقامت داشته باشد. در صورتی که والدین دانش آموزان مجوز اقامت در کانادا را داشته باشند فرزندان آن ها می توانند به صورت رایگان در مدارس دولتی به تحصیل در کانادا بپردازند.
دانش آموزانی که زیر سن قانونی هستند، الزامات خاصی برای تحصیل در کانادا نیاز دارند. در برخی از استان های کانادا 18 سالگی و در برخی 19 سالگی سن قانونی می باشد. برای اینکه دانش آموزان بتوانند به تحصیل در کانادا بپردازند، والدین یا سرپرستان قانونی باید ثابت کنند که فرزند آن ها مراقبت و پشتیبانی لازم را در طول اقامت خود در کانادا دارد. دانش آموزان باید از شرایط زیر برخوردار باشند.
یا با والدین یا سرپرست قانونی خود به کانادا بیایند.
یا یک سرپرست در کانادا داشته باشند.
سرپرست، یک شخص بزرگسال است که باید شهروند کانادایی یا اقامت دائم کانادا را داشته باشد و مسئولیت دانش آموز را برعهده گیرد. داشتن سرپرست برای افراد زیر 17 سال اجباری می باشد، اما افسر پرونده می تواند بسته به پرونده شخص این مورد را الزامی سازد. دانش آموزان باید پیش از ورود به کانادا برای ویزای تحصیلی کانادا درخواست دهند. مدارک مورد نیاز در بخش مربوط به خود در ادامه عنوان شده است.
نکته بسیار مثبت در خصوص تحصیل در مدارس کانادا این است که اگر دانش آموز زیر 12 سال باشد، یکی از والدین دانش آموز نیز می تواند به عنوان همراه، ویزای کانادا را دریافت کند و فرزند خود را در زمان تحصیل در کانادا همراهی نماید. البته لازم به ذکر است که همراه دانش آموز اجازه کار در کانادا را ندارد و ویزای همراه برای وی آثار اقامتی در پی ندارد.

هزینه تحصیل کالج در کانادا​​​​​​​

برای تحصيل در كانادا دو مسیر پیش روی شما می باشد، تحصیل در دانشگاه یا تحصیل در کالج. تفاوت اصلی میان دانشگاه و کالج، تعداد بیشتر رشته و گرایش های مختلف تحصیلی در دانشگاه نسبت به کالج می باشد. دوره های تحصیلی متنوعی در کالج های کانادا برگزار می گردد، هزینه تحصیل کالج در کانادا به دلیل کوتاه بودن طول دوره ها از هزینه دانشگاه، کمتر می باشد و به طبع اعتبار مدارک دانشگاهی بیشتر می باشد. یکی از شرایط لازم برای تحصیل در کالج های کانادا، دانش زبانی می باشد و معدل، ریز نمرات و سن، از اهمیت کمتری برخوردار می باشند. هزینه تحصیل کالج در کانادا متناسب با طول دوره می باشد. در کانادا دو نوع کالج دولتی و خصوصی وجود دارند که به طبع هزینه تحصیل کالج در کانادا در کالج عمومی ارزانتر از کالج خصوصی می باشد. در زیر به برخی از کالج ها و هزینه تحصیل در آنها اشاره شده است.

تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی
​​​​​​​

تحصیل کارشناسی در کانادا، اولین مقطع تحصیلی در دانشگاه های کانادا می باشد. متقاضیان با داشتن مدرک دیپلم 12 ساله، مدرک زبان مورد نیاز و سایر پیش نیاز های ذکر شده توسط دانشگاه می توانند در این مقطع پذیرش بگیرند. تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی از تنوع بالایی در رشته تحصیلی و دانشگاه برخوردار می باشد، بنابراین برای انتخاب رشته گزینه های زیادی پیش روی شما می باشد. اما می توان رشته های زیر را از رشته های محبوب در کانادا برای دانشجویان بین المللی نام برد.

لیسانس علوم کامپیوتر
لیسانس مهندسی
لیسانس روانشناسی
لیسانس زبان
لیسانس ریاضیات

و شهرهای محبوب کانادا که مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشند شامل موارد زیر است.

مونترال
برنابی
تورنتو
ونکوور
​​​​​​​
دانشجویان برای انتخاب دانشگاه گزینه های زیادی را پیش رو دارند و بسیاری از دانشگاه های کانادا در رتبه بندی های جهانی در سطح مناسبی قرار دارند. هر دانشگاه در کانادا می تواند قوانین و مقررات خود را برای درخواست پذیرش داشته باشد. زمانی که شخص درخواست پذیرش خود را به دانشگاه می فرستد، ایمیلی جهت آگاهی از دریافت درخواست، دریافت خواهد کرد. دانشگاه، مدارک و اسناد مورد نیاز جهت بررسی درخواست را، از طریق ایمیل اعلام خواهد کرد. کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور مهمترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا را به شرح زیر اعلام نموده اند.
​​​​​​​
فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
پاسپورت دارای اعتبار
آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه
ریز نمرات مربوط به 3 سال آخر تحصیل
مدرک زبان آیلتس

شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد
​​​​​​​
اگر خواهان ادامه تحصیل در کانادا برای مقطع کارسناسی ارشد هستید، می بایست مدرک لیسانس داشته باشید. معمولا تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا بین یک تا دو سال به طول می انجامد. برای تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد رشته های متنوع فراوانی می توان پیشنهاد داد. اما محبوب ترین آن ها به شرح زیر می باشد.

کارشناسی ارشد علوم زیست محیطی
کارشناسی ارشد روانشناسی
کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
MBA

دانشگاه های بریتیش کلمبیا و رویال رویدز از دانشگاه های کانادایی می باشند که از محبوبیت فراوانی در بین دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برخوردارند. با توجه به اینکه کانادا دو زبان رسمی دارد، دانشجویان می توانند به زبان انگلیسی یا فرانسوی و یا هر دو تحصیل نمایند. نمرات کسب شده در مقاطع تحصیلی قبلی می تواند در اخذ پذیرش تحصیلی از کانادا تأثیر گذار باشد. در صورتی که شخص بیش از 25 سال سن داشته باشد و بیش از دو سال از فارغ التحصیلی وی گذشته باشد، احتمالا باید مدارکی در خصوص سابقه کار خود نیز ارائه دهد.

برای اخذ پذیرش و تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک زبان ارائه داد. در صورتی که زبان انتخابی برای تحصیل انگلیسی باشد، مدرک آیلتس یا تافل مورد قبول می باشد.

معمولاً دانشگاه ها قوانین و مقررات مختص به خود برای اخذ پذیرش تحصیلی دارند، اما متداول ترین مدرکی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا مورد نیاز می باشد، به شرح زیر می باشد.

مدرک تحصیلی قبلی
فرم درخواست تکمیل شده
رزومه
بیانیه هدف از تحصیل
اثبات تمکن مالی
دو توصیه نامه
​​​​​​​
مدارک باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شود و اصل آن نیز ضمیمه گردد.
توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه ها ممکن است بدون ارائه مدرک زبان نیز به شما پذیرش مشروط دهند، به این صورت که ابتدا باید در یک دوره زبان شرکت کنید و سپس کورس اصلی دانشگاه را آغاز نمایید. 

شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا

تحصیل در کانادا در مقطع دکترا این امکان را به دانشجویان می دهد که با متخصصین زبده کار کنند و از امکانات پیشرفته برخوردار شوند. تحصیل در مقطع دکترا می تواند بین 3 تا 6 سال به طول انجامد. زبان تحصیل در این مقطع می تواند انگلیسی یا فرانسوی باشد. تحصیل دکترا در کانادا بیشتر بر پایه تحقیقات صورت می پذیرد و دانشجویان وقت کمتری را صرف شرکت در کلاس های درس می نمایند. دانشجویان باید در این مقطع استاد راهنما یا سوپروایزر داشته باشند و تحقیقات خود را با نظارت آن ها انجام دهند.
جهت اخذ پذیرش در مقطع دکترا در دانشگاه های کانادا، داشتن مدرک فوق لیسانس الزامی می باشد. پذیرش در این مقطع بسیار رقابتی می باشد و اساتید براساس رزومه دانشجویان را انتخاب می کنند. مواردی که می تواند در انتخاب دانشجویان مؤثر باشد، در لیست زیر شرح داده شده است.

ریز نمرات مقطع تحصیلی قبلی
مدرک زبان
پروپوزال تحقیقاتی
دو توصیه نامه
معمولاً مدرک GRE و GMAT از متقاضیان درخواست می شود.
​​​​​​​
برای تحصیل در کانادا در مقطع دکترا ممکن است دانشگاه ها مصاحبه ای را با متقاضیان ترتیب دهند و به این طریق توانایی های شخص را بهتر ارزیابی کنند. تحصیل دکترا در کانادا معمولا به همراه بورسیه یا فاند می باشد و دانشجویانی که موفق به دریافت فول فاند می شوند، می توانند تمامی هزینه های زندگی و تحصیل خود در کانادا را از این طریق تامین نمایند.
در تصویر زیر اطلاعاتی در خصوص دانشگاه های کشور کانادا ارائه شده است.

پذیرش تحصیلی کانادا به همراه بورس تحصیلی

کانادا از دانشجویان بین المللی استقبال می کند و بورس های تحصیلی فراوانی به آن ها اختصاص می دهد تا شرایط تحصیل در کانادا را برای آن ها مساعد سازد. سازمان امور جهانی در کانادا، بورس های تحصیلی در مقاطع مختلف برای دانشجویان بین المللی که به تحصیل در کانادا می پردازند، اهدا می کند.
​​​​​​​
بورسیه تحصیلی در کانادا مانند بسیاری دیگر از کشور ها، معمولا در مقطع دکترا اعطا می شود و در مقاطع دیگر به ندرت و در شرایط استثنایی امکان اخذ بورسیه وجود دارد. بورس های تحصیلی که در مقطع دکترا به دانشجویان تعلق می گیرد، به شرح زیر می باشد.

کمک هزینه تحصیلی جوایز الماس ملکه الیزابت دوم
کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در پروژه های PhD منتخب در دانشگاه های کانادا
جوایز دکترای پژوهشی IDRC
بیش از 20،000 دلار کانادا از 3 تا 12 ماه برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه که در مقطع دکترا در کانادا تحصیل می کنند.
بورس تحصیلی دکترا ترودو
تامین مالی PhD برای دانشجویان بین المللی در طیف وسیعی از موضوعات
بورس تحصیلی وینج کانادا
​​​​​​​
دانشجویان بین المللی را با 50 هزار دلار کانادا در سال، برای سه سال تحصیل در رشته علوم بهداشت، علوم طبیعی، مهندسی، علوم اجتماعی یا علوم انسانی حمایت می کند.
بورس تحصیلی از دانشگاه
علاوه بر بورس های ذکر شده دانشگاه ها نیز برای دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا بورس تحصیلی در نظر می گیرند.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان
​​​​​​​

برای تحصیل در کانادا نیاز به مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی دارید. در صورتی که مدرک زبان ندارید تحصیل کانادا نیز برای شما امکان پذیر می باشد. تحصیل کارشناسی در کانادا بدون مدرک زبان بدین صورت می باشد که دانشگاه به متقاضی پذیرش مشروط می دهد و متقاضی می بایست قبل از شروع دروس دانشگاه خود، در دوره های زبان شرکت کند. هزینه دانشگاه های کانادا برای این دوره های زبان 7 هزار دلار الی 49 هزار دلار می باشد. ادامه تحصیل در کانادا در مقطع ارشد بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است. برخی از دانشگاه های کانادا به دانشچویان مقطع ارشد پذیرش مشروط ارائه می دهند و در صورتی که متقاضی بتواند به سطح زبان مورد نظر برسد، اجازه تحصیل در کانادا را خواهد داشت. برای تحصیل در کالج های کانادا بدون مدرک زبان هم می توانید اقدام نمایید. در این دوره ها هم کالج به متقاضیان پذیرش مشروط خواهد داد و متقاضی می تواند با شرکت در دوره های زبانی که توسط خود کالج یا موسسات برگذار می شود، سطح زبان خود را ارتقا دهد. برای تحصیل در مقطع دکتری متقاضی حتما نیازمند داشتن مدرک زبان می باشد و بدون این مدرک پذیرش از دانشگاه امکان پذیر نیست.

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

علاوه بر هزینه های دانشگاه شما باید هزینه زندگی در کانادا را نیز در نظر بگیرید. به طور کلی هزینه زندگی در کانادا با توجه به الگوی مصرف، سبک زندگی افراد و محل زندگی متغیر است. بنابراین نمی توان یک عدد واحد برای آن بیان کرد. با این حال در جدول زیر میانگین قیمت برخی از ملزومات زندگی در کشور کانادا درج شده است که می تواند اطلاعات کلی از هزینه های زندگی در این کشور در اختیار شما گذارد. 

تحصیل در کانادا و کار دانشجویی

از آنجا که کانادا ارزش زمان و اهمیت داشتن تحصیلات را درک می کند، دانشجویانی که به تحصیل در کانادا مشغول می باشند، می توانند در کنار تحصیل به کار نیز بپردازند. البته این اجازه کار به صورت کار پاره وقت می باشد و درآمد دانشجو در کانادا می تواند بخشی از هزینه های دانشجویان را پوشش دهد. دانشجویان در طول ترم می توانند تا حدود 20 ساعت در هفته به کار بپردازند. این کار می تواند در محوطه دانشگاه باشد و یا خارج از آن. همچنین در طول تعطیلات، کار به صورت تمام وقت امکان پذیر می باشد.

تحصیل در کانادا و بررسی ویزای همراه

مسلماً حتی اگر متقاضیان تمایل به تحصیل در کانادا و بازگشت به کشور خود را داشته باشند، نمی خواهند برای این چند سال تحصیل از خانواده خود دور باشند. یکی از مزایای بزرگ تحصیل در کانادا، امکان همراهی خانواده با دانشجو می باشد. متقاضیان می توانند برای اعضای خانواده خود نیز درخواست ویزا دهند. پیشنهاد می شود که ابندا متقاضی وارد کانادا شود سپس برای الحاق خانواده خود درخواست دهد زیرا در این حالت شانس ویزای متقاضی افزایش می گردد. اعضای خانواده به معنای همسر و فرزندان زیر 18 سال می باشد. همچین فرزندان می توانند با هزینه اندکی در مدارس دولتی کانادا به تحصیل بپردازند.
خبر خوش دیگر اینکه می توان برای همسر متقاضی درخواست ویزای کار نمود که در صورتی که با درخواست وی موافقت شود می تواند به صورت تمام وقت یا پاره وقت برای هر کارفرمایی در کانادا به کار بپردازد. در صورتی که متقاضی پس از پایان تحصیل، مجوز کار پس از تحصیل در کانادا را اخذ نماید، مجوز کار همسر نیز به همان میزان تمدید خواهد شد.

تحصیل در کانادا و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی کانادا

برای تحصیل در کانادا نیاز به اخذ ویزای تحصیلی می باشد. به متقاضیان توصیه می شود 4 تا 6 ماه پیش از شروع ترم خود برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا اقدام نمایند. درخواست ویزای تحصیل در کانادا، به صورت آنلاین صورت می پذیرد. مدارک عمومی جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا به شرح زیر می باشد:

نامه پذیرش از مؤسسه آموزشی
پاسپورت معتبر و اسناد مسافرتی
اثبات تمکن مالی برای حمایت از خود و خانواده در زمان اقامت در کانادا
نامه هدف از تحصیل
مدرک زبان انگلیسی (در بعضی موارد اثبات توانایی در صحبت کردن کافی می باشد)
اظهارنامه سرپرست (برای دانش آموزان زیر سن قانونی)

پس از ثبت درخواست نیاز به ثبت اطلاعات بایومتریک شامل اثر انگشت و عکس نیز می باشد. از آنجا که در ایران مرکز درخواست ویزا برای کانادا موجود نمی باشد، باید به کشورهای دیگر سفر کرد و مشخصات بایومتریک را ثبت نمود. معمولا افراد ترکیه را برای این کار انتخاب می کنند. بسته به پرونده شخص ممکن است نیاز به مصاحبه نیز باشد.

مبلغی که باید برای نشان دادن تمکن مالی برای یک سال ارائه داد در جدول زیر نمایش داده شده است. مبالغ به نرخ دلار کانادا می باشد.

تحصیل در کانادا و موقعیت کار پس از تحصیل

اگر هدف شخص از تحصیل در کانادا، اخذ اقامت این کشور و کار در کانادا باشد، می تواند پس از پایان تحصیلات به کار در این کشور بپردازد. در صورتی که دانشجویان برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی درخواست دهند، می توانند تا سقف سه سال پس از پایان تحصیلات خود به کار در کانادا بپردازند. این مجوز کار تنها یک بار اعطا می شود و قابل تمدید نمی باشد.

مجوز کار پس ار تحصیل در کانادا این امکان را به اشخاص می دهد که به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا خوداشتغال به کار بپردازند. تجربه کاری به دست آمده در این دوره می تواند برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق اکسپرس اینتری امتیازاتی به همراه داشته باشد.
اعتبار این مجوز بسته به مدت زمان تحصیل در کانادا بین 8 ماه تا سه سال می باشد. متقاضیان تا 180 روز پس از فارغ التحصیلی اجازه دارند برای اخذ مجوز کار پس از تحصیل اقدام نمایند و در صورتی که ویزای تحصیلی آن ها هنوز معتبر باشد، درخواست خود را باید در خاک کانادا ارائه دهند. در صورتی که اعتبار ویزای تحصیلی آن ها رو به اتمام است باید برای ویزای بازدید کننده درخواست داده و برای درخواست مجوز کار پس از تحصیل را در کانادا اقدام نمایند. متقاضیان همچنین می توانند تا زمان تأیید درخواست خود به صورت تمام وقت به کار در کانادا بپردازند. افراد واجد شرایط دریافت مجوز کار پس از تحصیل می باشند که شرایط زیر را دارا باشند.
در هنگام درخواست، 18 سال یا بیشتر هستند.
​​​​​​​
یک برنامه آموزشی فنی یا تخصصی تمام وقت را در یک موسسه واجد شرایط در کبک تجربه گذرانده اند.
در دوره های خلبانی در مؤسسات مورد تأیید کانادایی شرکت کرده اند.
در یک برنامه تحصیلی حداقل 900 ساعته (معادل 8 ماه) شرکت کرده اند.
یک نامه رسمی از موسسه ارائه کرده اند که نشان دهنده مدت زمان برنامه تحصیلی(در ساعت یا ماه) برای تسهیل پردازش و صدور مجوز کار پس از فارغ التحصیلی و اطمینان از زمان دقیق مجوز کار است.

تحصیل در کانادا و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل
​​​​​​​
پس از پایان تحصیل در کانادا، دولت کانادا به فارغ التحصیلان، حق زندگی و کار در کانادا را تا سقف سه سال می دهد و از این طریق می توان در آینده برای اقامت دائم و حتی شهروندی کانادا اقدام نمایند. این مجوز کار بسته به مدت زمان تحصیل شخص در کانادا  برای مدت 8 ماه تا 3 سال صادر می گردد. تحصیل در کانادا می تواند افراد را واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا سازد. سابقه تحصیل، کار و مهارت های زبان انگلیسی و فرانسه می تواند در اخذ اقامت دائم کانادا تأثیر گذار باشد. سابقه کار و مهارت های زبان همسر نیز می تواند امتیازاتی در پی داشته باشد. برای اخذ اقامت دائم کانادا متقاضیان می توانند از طریق برنامه اکسپرس اینتری اقدام نمایند و با توجه به اینکه از سوابق کار و تحصیل برخوردار می باشند، امتیازات لازم را کسب خواهند نمود.

جهت اخذ تابعیت کانادا سه شرط زیر باید فراهم شود.
حضور در کانادا
شخص باید در 5 سال پیش از درخواست به مدت 3 سال در کانادا حضور داشته باشد. سال های پیش از اخذ اقامت دائم کانادا به اندازه یک دوم در نظر گرفته می شوند.
زبان و دانش عمومی
متقاضی باید دانش زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشد و آزمون شهروندی را بگذراند.
مالیات بر درآمد
متقاضی باید در 5 سال گذشته به مدت 3 سال مالیات پرداخت کرده باشد.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه تحصیل در کانادا

 آیا تحصیل در کانادا رایگان است؟
خیر. برای تحصیل در دانشگاه های کانادا باید شهریه بپردازید مگر اینکه بورسیه تحصیلی دریافت کرده باشید.
 
 آیا بدون مدرک زبان می توان در کانادا تحصیل کرد؟
برای اینکه شانس دریافت ویزا پایین نیاید، توصیه می شود حتما مدرک زبان ارائه دهید.

 آیا می توان از دانشگاه های کانادا بورسیه تحصیلی گرفت؟
بورسیه تحصیلی معمولاً در مقطع دکترا اعطا می شود و شما باید رزومه ای قوی شامل مدرک زبان با نمره بالا، مقالات چاپ شده در مجلات علمی بین المللی، معدل بالا و … ارائه دهید.

 آیا پس از پایان تحصیل می توان در کانادا کار کرد؟
پس از فارغ التحصیلی به مدت 9 ماه تا 3 سال به شما فرصت داده می شود تا در کشور کانادا به جستجوی کار بپردازید. در صورت یافتن کار پس از 3 سال می توانید اقامت دائم کانادا را کسب کنید.


تحصیل در کانادا و معرفی دانشگاه های برتر کانادا​​​​​​​

بر اساس رتبه بندی مؤسسه QS بیش از 15 دانشگاه کانادایی در لیست 300 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. برترین آن ها در زیر نشان داده شده است.

دانشگاه تورنتو کانادا که رتبه نخست را در میان دانشگاه های این کشور دارد، در سال 1827 در ایالت اونتاریو تاسیس شد و در ابتدا توسط کلیسای انگلستان اداره می شد. در ابتدا نام این دانشگاه کالج شاه بود اما در سال 1850 سیستم این دانشگاه سکولار شد و نام آن به دانشگاه تورنتو تغییر یافت. امروزه این دانشگاه در بین برترین های دنیا قرار گرفته است و به عنوان هاروارد کانادا شناخته می شود. هزینه تحصیل در دانشگاه تورنتو برای دانشجویان بین المللی با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متغیر است. به عنوان مثال شهریه دانشگاه تورنتو برای مقطع لیسانس بین 35،000 تا 60،000 دلار کانادا در سال است.