عکس یک خانه

WHALE TRAVEL

ویزای تحصیلی ترکیه و بررسی شرایط آن​​​​​​​

ویزای تحصیلی ترکیه و شرایط تحصیل در ترکیه در این مقاله مورد تحلیل و بررسی علمی قرار می گیرد. هزینه تحصیل در ترکیه چه میزان است و آیا تحصیل در کشور ترکیه انتخاب مناسبی برای داشتن یک آینده شغلی درخشان است؟ این ها سوالاتی است که بارها بر روی وبسایت های مؤسسه مطرح شده است. پاسخ این سوالات و تمامی نکات مهم و اصلی در رابطه با ویزای تحصیلی ترکیه در ادامه مقاله شرح داده می شود. در سال های اخیر علاقه مندان زیادی برای تحصیل در ترکیه و اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کرده اند. از این رو این مقاله به شرایط تحصیل در ترکیه اختصاص داده شده است. اگر خواهان اخذ ویزای تحصیلی ترکیه هستید و قصد تحقیق در این باره دارید با ادامه مقاله همراه شوید و اطلاعات جامعی در این باره کسب نمایید. کارشناسان موسسه بین المللی وال تراول آماده پاسخ گویی به سوالات شما در رابطه با اخذ ویزای تحصیلی ترکیه می باشند.

مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:
​​​​​​​
شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه
تحصیل زیر ۱۸ سال در ترکیه
مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقطع لیسانس
ویزای تحصیلی ترکیه و تحصیل در مقطع فوق لیسانس
ویزای تحصیلی ترکیه و تحصیل در مقطع دکترا
ویزای تحصیلی ترکیه به همراه بورس تحصیلی
ویزای تحصیلی ترکیه و هزینه های تحصیل و زندگی
ویزای تحصیلی ترکیه و معرفی دانشگاه های ترکیه
ویزای تحصیلی ترکیه و انواع آن
اقامت تحصیلی در ترکیه
ویزای تحصیلی ترکیه و مدارک و شرایط مورد نیاز برای اخذ آن
تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه
ویزای تحصیلی ترکیه و اقامت همراه با خانواده


شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه

معمولا برای ورود و تحصیل در هر کشوری نیاز به ویزای تحصیلی دارید. کشور ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایرانیان برای ورود به ترکیه با اهداف توریستی نیاز به اخذ ویزای توریستی ترکیه ندارند و به مدت 90 روز می توانند، از ترکیه دیدن کنند. در طول این مدت امکان تحصیل و کار در ترکیه وجود ندارد. بنابراین برای تحصیل در ترکیه نیاز به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه دارید. اما در ابتدا باید رشته و دانشگاه یا موسسه آموزشی خود را انتخاب کرده و پذیرش بگیرید، سپس می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید.
پس از تحصیل در مدرسه می توان برای تحصیلات دانشگاهی در ترکیه اقدام کرد، تحصیل در ترکیه در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا امکان پذیر است.


تحصیل زیر ۱۸ سال در ترکیه​​​​​​​

تحصیل در ترکیه برای کودکان در مقاطع پیش دبستانی، دوره ابتدایی و دوره متوسطه امکان پذیر است. دوره پیش دبستانی در ترکیه اختیاری بوده و تا سن 6 سالگی در این دوره تحصیل می شود. دوره ابتدایی اجباری بوده و 8 سال به طول می انجامد. تحصیل در مقطع متوسطه در دبیرستان یا هنرستان امکان پذیر است و دانش آموزان تا سن حداکثر 18 سال در مقطع متوسطه تحصیل می کنند و تحصیل در این مقطع نیز اجباری می باشد.

تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه در مدارس دولتی، برای همه دانش آموزان ترکیه ای و خارجی رایگان می باشد. تحصیل در مدارس ترکیه به زبان ترکی است اما دانش آموزان باید یک زبان خارجی نیز یاد بگیرند. برخی از مدارس خصوصی در ترکیه تحصیل دو زبانه نیز ارائه می دهند. دانش آموزان خارجی که قصد تحصیل در مدارس ترکیه را دارند باید آزمونی را بگذرانند تا سطح توانایی خود را برای تحصیل در مدارس ترکیه نشان دهند.
​​​​​​​
مدارس بین المللی ترکیه می توانند بهترین انتخاب برای دانش آموزان خارجی باشند. مدرسه بین المللی استانبول در شهر استانبول و مدرسه بین المللی MIF در شهر ازمیر از مدارس در ترکیه هستند که برای تحصیل زیر ۱۸ سال در ترکیه گزینه مناسبی محسوب می شوند. مدرسه استانبول بین 9،450 تا 27،525 دلار در سال شهریه دارد. مدرسه MIF نیز بین 6،000 تا 22،000 دلار در سال شهریه دارد. 


مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقطع لیسانس​​​​​​​

اگر قصد تحصیل در ترکیه در مقطع لیسانس دارید، برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه، ابتدا باید رشته تحصیلی و دانشگاه خود را انتخاب کرده و از دانشگاه مورد نظر پذیرش بگیرید. دانشگاه های ترکیه در زمینه های هنر، علوم و معماری زبانزد هستند. محبوب ترین رشته ها در مقطع لیسانس در ترکیه تربیت مدرس، بازرگانی، روابط بین الملل، بیوشیمی و مهندسی پزشکی، معماری و روزنامه نگاری می باشد. پذیرش در دانشگاه می تواند بر اساس معدل دانش آموزان در دبیرستان و نتیجه آزمون جامع ورودی به دانشگاه های ترکیه انجام شود. هر یک از دانشگاه ها ممکن است شرایط خاصی برای ورود داشته باشند. در رشته های انگلیسی زبان دانشگاه عموما مدرک آیلتس 5 تا 6.5 درخواست می کنند. 


ویزای تحصیلی ترکیه و تحصیل در مقطع فوق لیسانس​​​​​​​

همان طور که پیش تر بیان شد اگر قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارید، برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه، ابتدا باید رشته تحصیلی و دانشگاه خود را انتخاب کرده و از دانشگاه مورد نظر پذیرش بگیرید. در مقطع فوق لیسانس نیز دانشگاه های ترکیه رشته های تحصیلی متنوعی را برای دانشجویان خارجی ارائه می دهند. دولت ترکیه هر ساله برای دانشجویان خارجی در دانشگاه ها سهمیه در نظر می گیرد و برای بررسی شانس خود برای اخذ پذیرش می توانید ظرفیت دانشگاه ها را بررسی کنید. تقریبا هر رشته ای را می توان در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های ترکیه تحصیل کرد اما محبوب ترین این رشته ها معماری، بازرگانی، مدیریت، روابط بین الملل و مهندسی می باشد.


ویزای تحصیلی ترکیه و تحصیل در مقطع دکترا​​​​​​​

تحصیل دکترا در ترکیه معمولا 4 سال به طول می انجامد. برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه در مقطع دکترا باید یک پروپوزال تحقیقاتی آماده کرده و با اساتید دانشگاه ها مکاتبه کنید. دانشگاه و کمیته اساتید ناظر پروپوزال شما را بررسی کرده و در صورت تایید یک سوپروایزر برای شما انتخاب می شوید و می توانید پذیرش دانشگاه را کسب کنید. در برخی از دانشگاه ها ممکن است نیاز به آزمون ورودی داشته باشید. با در اختیار داشتن پذیرش دانشگاه می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید.


ویزای تحصیلی ترکیه به همراه بورس تحصیلی

دولت ترکیه برای دانشجویان بین المللی بورس تحصیلی دولتی در نظر گرفته است و از این طریق دانشجویان بین المللی را به تحصیل در دانشگاه های ترکیه ترغیب می کند. بورسیه تحصیلی در ترکیه فرصت مناسبی را برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه فراهم می آورد. در حال حاضر بورس تحصیلی تنها به دانشجویان خارجی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا اعطا می شود. بورس تحصیلی ترکیه معمولا شامل هزینه های شهریه، خوابگاه، بیمه و سفر می باشد. برای اخذ این بورس باید به زبان ترکی تسلط داشته باشید و در صورت نیاز گذراندن دوره زبان ترکی اجباری می باشد. دانشجویان براساس روزمه تحصیلی شان می توانند این بورس را اتخاذ نمایند، موارد مهم برای کسب این بورسیه میانگین نمرات در مقاطع تحصیلی قبلی و آزمون ورودی دانشگاه می باشد.


ویزای تحصیلی ترکیه و هزینه های تحصیل و زندگی​​​​​​​

قبل از اقدام برای پذیرش دانشگاه در ترکیه و اخذ ویزای تحصیلی ترکیه لازم است هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه را بررسی کنید. هزینه تحصیل در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی بین 450 تا 1500 دلار در سال، در مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی بین 600 تا 900 دلار در سال می باشد. هزینه زندگی ماهیانه بین 350 تا 500 دلار خواهد بود و هزینه ای بین 100 تا 150 دلار در هر ترم برای کتاب هزینه می شود.


ویزای تحصیلی ترکیه و معرفی دانشگاه های ترکیه​​​​​​​

ترکیه دارای 104 دانشگاه دولتی و 62 دانشگاه خصوصی می باشد، که در همه مقاطع تحصیلی فعالیت دارند. دو دانشگاه در ترکیه وجود دارند که در رنکینگ جهانی رتبه زیر 400 کسب نموده اند. برخی از دانشگاه های ترکیه ای که به زبان انگلیسی دروس خود را ارائه می دهند، در لیست زیر معرفی شده است:
​​​​​​​
Istanbul Aydin University
TED University
Bilkent University
Koc University
Istanbul Sehir University


ویزای تحصیلی ترکیه و انواع آن​​​​​​​

جهت تحصیل در ترکیه نیاز به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه دارید. بسته به نوع دوره تحصیلی که شخص انتخاب می کند، انواع مختلفی از ویزا توسط سفارت ترکیه ارائه می شود. انواع ویزای تحصیلی ترکیه به شرح زیر می باشد:

ویزای کارآموزی
ویزای کارآموزی ERASMUS
ویزای کارآموزی AISEC
ویزا برای تحصیل دوره زبان ترکی
ویزا برای تحصیل در دوره های آموزشی کوتاه مدت
ویزای تحصیلی
ویزای تحصیل در جمهوری قبرس شمالی ترکیه

​​​​​​​
پس از پذیرش از دانشگاه و اخذ نامه پذیرش می توانید برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه به سفارت این کشور مراجعه و با ارائه نامه پذیرش و سایر مدارک، درخواست خود را تقدیم نمایید. با توجه به اینکه صدور ویزا ممکن است یک تا دو ماه زمان ببرد، بر اساس تاریخ شروع ترم به درستی برنامه ریزی کنید. 


اقامت تحصیلی در ترکیه​​​​​​​

از طریق اخذ ویزای تحصیلی ترکیه می توانید برای تحصیل وارد خاک ترکیه شوید. تمامی دانشجویان خارجی که قصد اقامت بیش از 3 ماه در ترکیه دارند باید برای مجوز اقامت ترکیه درخواست دهند. درخواست صدور مجوز اقامت پس از ورود به ترکیه باید صورت پذیرد و باید در بازه زمانی ده روزه پس از ورود به ترکیه انجام شود. اگر برای بار اول برای اقامت دانشجویی ترکیه درخواست می دهید، پس از ارائه درخواست، 30 روز زمان دارید تا مدارک خود را کامل کنید. مدارک لازم برای اولین درخواست مجوز اقامت دانشجویی به شرح زیر می باشد:

پاسپورت و فتوکپی آن
4 قطعه عکس
اسناد لازم برای نشان دادن تمکن مالی در طول زمان اقامت در ترکیه
بیمه درمانی معتبر
نامه دانشجویی
رسید پرداخت مالیات که هزینه های مربوط به مجوز اقامت را پوشش می دهد
​​​​​​​
برای افراد زیر 18 سال این دو مورد نیز لازم است و باید مهر سفارت ایران داشته باشد:
رضایت نامه از والدین
گواهی تولد


ویزای تحصیلی ترکیه و مدارک و شرایط مورد نیاز برای اخذ آن​​​​​​​

تمامی دانشجویان خارجی برای تحصیل در ترکیه باید ویزای تحصیلی ترکیه را اخذ نمایند. مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه ساده و مشخص است؛ تاییدیه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر را به همراه فرم درخواست ویزا به سفارت ترکیه در ایران تحویل دهید. معمولا پس از دو ماه نتیجه درخواست شما اعلام می شود. به طور کلی مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر می باشد.

نامه پذیرش تحصیلی از موسسه آموزشی
پاسپورت؛ بر اساس قانون ترکیه مدت اعتبار پاسپورت باید حداقل تا 2 ماه پس از مدت اقامت یا اعتبار ویزا باشد.
فرم درخواست ویزا
عکس پاسپورتی
اثبات تمکن مالی
پرداخت هزینه درخواست ویزا

​​​​​​​
توجه به این نکات برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه الزامی می باشد که با توجه به اینکه مدت زمان صدور ویزا ممکن است طولانی شود، حداقل دو ماه قبل از زمانی که قصد ورود به ترکیه دارید، برای ویزای تحصیلی ترکیه درخواست دهید. در صورت رد درخواست ویزا توسط سفارت، مبلغ پرداخت شده جهت بررسی درخواست شما بازگردانده نمی شود. تمامی متقاضیان باید از بیمه سلامت با اعتبار مدت زمان اقامت در ترکیه برخوردار باشند.


تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه​​​​​​​

از موارد خیلی مهم و تاثیرگذار در تایید ویزای تحصیلی ترکیه، اثبات تمکن مالی می باشد. تمکن مالی حداقل برای اولین سال تحصیل متقاضی، به منظور صدور ویزای تحصیلی ترکیه و اجازه اقامت لازم می باشد. تمکن مالی یعنی اینکه متقاضی هزینه های لازم برای زندگی و تحصیل در ترکیه را دارد و دولت این کشور در این مورد هیچ گونه مسئولیتی در قبال متقاضی ندارد. تمکن مالی شامل یک بیانیه بانکی است که بودجه کافی برای حمایت از متقاضی در طول اقامت وی ​​در ترکیه را نشان می دهد یا نامه تعهد نامه والدین متقاضی یا در صورتی که بورس تحصیلی را دریافت کرده باشد، می بایست اسناد آن را ارائه دهد. مقدار تمکن مالی شامل شهریه یک سال دانشگاه به همراه هزینه یک سال زندگی در ترکیه می باشد که این مقدار متناسب با نوع دانشگاهی که متقاضی قصد تحصیل در آن را دارد، می باشد به طبع شهریه دانشگاه های خصوصی و انگلیسی زبان ترکیه بیشتر می باشد و به دنباله آن مبلغ تمکن مالی برای متقاضی بیشتر می شود.


ویزای تحصیلی ترکیه و اقامت همراه با خانواده​​​​​​​

خانواده شما می توانند به صورت توریستی به ترکیه وارد شوند تا مدت 3 ماه اقامت داشته باشند. اگر اعضای خانواده تمایل به اقامت طولانی تر دارند، باید برای مجوز اقامت همراه درخواست دهند. در طول مدت اقامت کوتاه مدت اعضای خانواده باید برای مجوز اقامت درخواست دهند. مدت زمان اعتبار مجوز اقامت همراه بستگی به مدت اعتبار مدت اقامت دانشجو دارد اما به طور کلی تا سقف دو سال صادر می شود. خانواده شامل همسر، فرزندان زیر 18 سال و فرزندان بالای 18 سال وابسته می باشد. برخی از دانشگاه ها در ترکیه برای دانشجویان امکان اسکان به همراه خانواده را نیز فراهم می کنند.
​​​​​​​
برای کودکان متولد شده در ترکیه باید در عرض شش ماه برای مجوز اقامت درخواست دهید. والدین باید در زمان تولد، گواهی تولد را اخذ نمایند و برای اخذ مجوز اقامت ارائه دهند.