عکس یک خانه

WHALE TRAVEL

خرید ملک در ترکیه و بررسی شرایط آن​​​​​​​

خرید ملک در ترکیه و اجاره خانه در ترکیه، میزان سرمایه مورد نیاز جهت خرید ملک و به طور کلی اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک و یا اجاره ملک در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. سوالی که بسیاری از علاقه مندان به سرمایه گذاری با آن مواجه هستند این است که آیا خرید ملک در ترکیه می تواند سرمایه گذاری مناسبی تلقی شود؟ و اینکه چه اشخاص و افرادی واجد شرایط خرید ملک در ترکیه می باشند؟ آیا لزوما برای خرید ملک در ترکیه نیاز به وکیل می باشد؟ خرید ملک در ترکیه شامل چه مراحلی می باشد؟ متقاضیان برای خرید خانه در استانبول نیاز به تائیدیه از چه ارگان هایی خواهند داشت؟ در ادامه این نوشتار به پاسخ گویی به این سوالات و شرح تمامی مسائل پیرامون خرید ملک در کشور ترکیه می پردازیم. شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به کسب اطلاعات تکمیلی در باب خرید ملک در ترکیه با کارشناسان مجرب موسسه بین المللی وال تراول تماس حاصل نمایید و از مشاوره تلفنی به صورت رایگان بهره مند شوید.

مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:

شرایط عمومی خرید خانه در ترکیه
قوانین اخذ اقامت از طریق خرید آپارتمان در ترکیه
خرید خانه ارزان در ترکیه
اقامت ترکیه با اجاره خانه
خرید ملک در ترکیه و واجدین شرایط خرید ملک
مراحل خرید خانه در ترکیه
قیمت خانه در ترکیه
خرید ملک در ترکیه و وکیل امور ملک
خرید ملک در ترکیه و خدمات موسسه بین المللی وال تراول
پاسخ به سوالات متداول در زمینه خرید خانه در ترکیه

شرایط عمومی خرید خانه در ترکیه​​​​​​​

ترکیه به عنوان یک کشور با تاریخ غنی، میراث فرهنگی چشمگیر و جذاب، آب و هوای مطلوب و سواحلی زیبا شناخته شده است. مکان های جذاب این کشور، به خصوص در شهرهایی همچون استانبول، آنتالیا، بدروم و فتحه هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. اقامت ترکیه از طریق خرید ملک قابل کسب است و یکی از روش های سرمایه گذاری و اخذ تابعیت در این این کشور می باشد. خرید آپارتمان در ترکیه یکی از سریع ترین راه ها برای کسب یکی از قدرتمند ترین پاسپورت های دنیا است. اجاره ملک در ترکیه نیز می تواند سبب اخذ اقامت موقت در ترکیه شود، البته قوانین مربوط به این روش در سال 2020 تغییر یافته است، که در ادامه بررسی خواهد شد. نکته ای که باید در مورد سرمایه گذاری در ترکیه در نظر داشته باشید این است که همانطور که می دانید اقامت یک کشور با تابعیت متفاوت است و با اخذ شهروندی و تابعیت یک کشور شما از یک سری حقوق برخوردار خواهید شد، همچنین شما با تابعیت می توانید به بسیاری کشورهای دیگر سفر کنید اگرچه همچنین برای سفر به کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا نیاز به ویزا خواهید داشت.

سرمایه گذاران بین المللی بیشتر تمایل دارند برای تعطیلات خود و بسته به سبک زندگی اقدام به خرید ملک در ترکیه نمایند. به ویژه سرمایه گذاران از خاورمیانه بیشتر تمایل دارند در آپارتمان ها و ویلا های مدرن اقدام به سرمایه گذاری کنند. برای این موضوع بیشتر آنتالیا، فتحیه، دالیان، کالکان ، استانبول و ازمیر مورد توجه آنان می باشد.


قوانین اخذ اقامت از طریق خرید آپارتمان در ترکیه

بر اساس آیین نامه جدید افراد و سرمایه گذاران خارجی در ترکیه می توانند به ارزش 250،000 دلار آمریکا صاحب املاک و مستغلات در ترکیه شوند و طبق قانون ترکیه قادر خواهند بود در خواست خود را مبنی بر اخذ تابعیت ترکیه اعلام نمایند. البته با مبلغ 150،000 دلار نیز می توان تابعیت ترکیه را کسب کرد که در ادامه توضیح داده شده است. از طرفی دیگر، سرمایه گذاران خارجی برای حفظ شهروندی خود به عنوان اتباع ترک باید معیار های مورد نظر کشور ترکیه را حفظ کنند. در این راستا افراد باید به مدت 3 سال ملک خریداری شده را حفظ کنند و اجازه فروش ملک را در این مدت ندارند. پروسه اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک معمولا طی 65 تا 80 روز انجام می شود. 
​​​​​​​
البته شما با خرید ملک به ارزش حداقل 60،000 دلار نیز می توانید اقامت ترکیه را کسب کنید. در این روش اقامت 3 ساله اعطا می شود که از نوع توریستی می باشد؛ بدین معنا که شما اجازه کار در ترکیه را ندارید. البته در صورتی که بتوانید در این کشور استخدام شوید و بیمه بپردازید، یا اینکه شرکتی تاسیس کنید و 5 نفر از شهروندان این کشور را استخدام کنید، اجازه کار در این کشور به شما اعطا می شود. این اقامت 3 ساله توریستی تا 10 سال قابل تمدید است. 

بنابراین شرایط مورد نیاز برای اخذ اقامت از طریق خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه به شرح زیر می باشد.

حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه برای اخذ پاسپورت 250،000 دلار آمریکا است. 
برای حفظ پاسپورت ترکیه ملک خریداری شده به مدت 3 سال نباید فروخته شود. 
با خرید ملک به ارزش حداقل 60،000 دلار آمریکا نیز می توان اقامت توریستی 3 ساله این کشور را کسب نمود. 


خرید خانه ارزان در ترکیه​​​​​​​

همانطور که در قسمت قبل بیان شد، با خرید ملک به ارزش 250 هزار دلار آمریکا این امکان وجود دارد که تابعیت کشور ترکیه را اخذ نمود، اما بسیاری از افراد مایلند بدانند آیا با مبالغ کمتر از این میزان نیز امکان اخذ پاسپورت ترکیه وجود دارد یا خیر؟
​​​​​​​
در پاسخ به این سوال باید گفت خوشبختانه بله این امکان وجود دارد. این امکان توسط موسسه بین المللی وال تراول فراهم شده است که در پروژه های مخصوصی در کشور ترکیه، با سرمایه گذاری به مبلغ 150 هزار دلار می توانید ملکی را به ارزش 250 هزار دلار خریداری کنید و مابقی سرمایه لازم یعنی 100 هزار دلار آمریکا توسط فروشنده به دولت پرداخت خواهد شد. بازپرداخت این وام یعنی 100 هزار دلار نیز به این صورت است که ملک خریداری شده تا 4 سال با قرارداد رسمی نزد فروشنده باقی خواهد ماند و از سود آن این مبلغ پرداخت خواهد شد و سود این امر تضمینی خواهد بود. پس از اتمام 4 سال سرمایه گذار (خریدار) می تواند ملک خود را به ارزش 250 هزار دلار یا بیشتر بفروشد یا اجاره دهد.
​​​​​​​
از مزایای دیگر این طرح این است که در حین 4 سالی که ملک در اجاره فروشنده می باشد، خریدار این امکان را دارد که سالی 1 ماه به ترکیه سفر کند و از ملک خود استفاده کند یا سالیانه حدود 10000 دلار سود دریافت نماید. پروسه اخذ اقامت و پاسپورت در این روش حدودا بین 3 تا 4 ماه به طول می انجامد.


اقامت ترکیه با اجاره خانه​​​​​​​

از طریق اجاره خانه در ترکیه نیز می توان اقامت موقت این کشور را به دست آورد. این اقامت از نوع توریستی می باشد، به این معنا که فرد اجازه کار یا تحصیل در کشور ترکیه ندارد و برای کار و تحصیل در ترکیه باید مجوز دریافت کند و نوع اقامت خود را تغییر دهد. پیش از سال 2020 اقامت توریستی ترکیه از طریق اجاره ملک به صورت دو ساله اعطا می شد که قابلیت تمدید نیز داشت. اما در قوانین جدید که از ابتدای سال 2020 و در سال 2021 نیز اجرا شده است، این اقامت به صورت یک ساله اعطا می شود و پس از پایان یک سال قابلیت تمدید ندارد. برای تمدید این نوع اقامت باید حداقل یک سال از پایان اقامت قبلی گذشته باشد.


خرید ملک در ترکیه و واجدین شرایط خرید ملک​​​​​​​

کشور ترکیه به تمام سرمایه گذاران خارجی بر اساس و اصل تقابل اجازه می دهد که بتوانند در ترکیه ملک خریداری نمایند. این موضوع بدین معنا است که، کشورهایی که به شهروندان ترکیه اجازه خرید ملک در آن کشور را می دهند بر اصل تقابل شهروندان آن کشور نیز قادر خواهند بود در ترکیه اقدام به خرید ملک کنند. در این راستا تمام شهروندان اتحادیه اروپا به جز (بلژیک، قبرس، کشور چک و اسلواکی) ایالات متحده، کانادا و سایر کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین می توانند آزادانه در ترکیه ملک خریداری نمایند.
این امکان نیز برای شهروندان ایرانی وجود دارد که در ترکیه اقدام به خرید ملک یا اجاره خانه نمایند.

سرمایه گذاران خارجی باید دقت داشته باشند که در راستای سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه، محدودیت هایی از سمت دولت ترکیه برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته شده است که مراتب را به شرح زیر خدمتتان ارائه می دهیم.

اشخاص حقیقی خارجی مجاز خواهند بود در مناطقی که از سمت دولت ترکیه مجاز به خرید ملک خصوصی (اقامت، محل کار، زمین، مزرعه و … ) می باشند اقدام به سرمایه گذاری نمایند. در راستای سرمایه گذاری و خرید زمین هیچ سازه ای وجود نداشته باشد، مالک حال حاضر مجاز می باشد که طی دو سال اقدام به راه اندازی یک پروژه در آن منطقه کنند. البته راه اندازی این پروژه بسته به شرایط منطقه اعلام می گردد.
​​​​​​​
به طور کلی اشخاص حقیقی امکان خرید ملک در مناطق نظامی را نخواهند داشت و این موضوع دارای ممنوعیت برای افراد خارجی می باشد.


مراحل خرید خانه در ترکیه​​​​​​​

سرمایه گذاران زمانی که آپارتمان و یا خانه مورد نظر خود را انتخاب کردند می توانند با جزئیات قرار داد و شرایط خرید ملک در ترکیه و بررسی توافق نامه اقدام به انعقاد قرار داد نمایند. سرمایه گذاران خارجی قادر خواهند بود در مدت زمان حضور خود در ترکیه از وجود یک مترجم حقوقی که توسط دفاتر اسناد رسمی دولت منصوب شده است راهنمایی دریافت کنند. همینطور افراد می توانند برای این امر از وکیل خبره ای که با قوانین خرید ملک در ترکیه آشنا می باشد، استفاده نمایند. در مرحله بعدی افراد می بایست گذرنامه خود را برای ترجمه به دفتر اسناد رسمی ببرند. این کار برای ضریب امنیتی بالا از الزامات دولت ترکیه می باشد. سپس طرفین قرارداد که از سمت ترکیه مشخص گردیده می توانند قرار داد مورد نظر را امضا کنند. در این مرحله متقاضیان می توانند مبلغ مورد توافق را به حساب فروشنده واریز نمایند. پس از آن شخصی که وکالت شما را بر عهده دارد می تواند قرار داد را بر اساس شرایط و مکان مشخص شده ملک خریدار، اطلاعات تکمیلی همچون تعداد طبقات، شرایط اسکان و همینطور گذرنامه خریدار را برای تبدیل به یک سند رسمی به مراجع ذی ربط نشان دهند تا فرایند برا اساس قوانین ترکیه صورت گیرد و سند رسمی اعطا شود.

این سند TAPU نام دارد که شامل عکس مالک و یک تمبر و امضای رسمی خریدار می باشد. این موضوع بسیار مهم می باشد که افراد با بررسی درج اطلاعات، اطمینان خاطر پیدا کنند.

پس از اتمام این مرحله اداره مالیات محلی باید برای افراد یک حساب بانکی در ترکیه باز کند و این موضوع جهت خرید ملک در ترکیه الزامی است. پس از افتتاح حساب بانکی، یک شماره مالیات اختصاصی به سرمایه گذاران اعطا می شود که باید آن را در شهرداری محلی و منطقه ثبت کنند.
​​​​​​​
در مرحله انتقال سند به خریداران ملک در ترکیه 4٪ از ارزش ملک را به عنوان مالیات و عوارض از افراد دریافت می کنند، که به طور مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می شود. 


قیمت خانه در ترکیه​​​​​​​

با توجه به مناسب بودن قیمت خانه در ترکیه نسبت به ایران، با خرید ملک در ترکیه علاوه بر حفظ ارزش پول خود می توانید از امکانات فراوانی بهره ببرید. قیمت خانه در ترکیه در شهرهای بزرگ گران تر از شهرهای کوچک آن می باشد. از سال 2016، قیمت خانه در ترکیه روند افزایشی داشته است که عمدتا افزایش قیمت ملک در ترکیه به دلیل افزایش تقاضای محلی و سرمایه گذاران خارجی بوده است. عوامل مختلفی بر قیمت آپارتمان در ترکیه تأثیر می گذارد:

دوری از دریا
منطقه انتخاب شده
زیر ساخت
نوع مسکن – ثانویه یا در یک ساختمان جدید


قیمت مسکن در ترکیه در امسال با افزایش 30.6 درصد به طور متوسط به ازای هر متر مربع 650 دلار آمریکا می باشد. افرادی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند باید توجه داشته باشند که تصمیم دارند در چه شهری اقدام به خرید ملک نمایند زیرا قیمت ملک در استان های ترکیه با یکدیگر بسیار متفاوت می باشد. استانبول یکی از گران ترین و بزرگترین شهر های ترکیه است و در بین ۹۴ شهر دنیا در مقام ۳۹ قرار گرفته است متوسط قیمت خانه در استانبول در طول سال 20.8 درصد افزایش داشته است و به هر متر مربع 900 دلار آمریکا رسیده است که با توجه به نرخ تورم قیمت خانه در ترکیه، قیمت ملک در این استان نسبت به سال گذشته 4.5 درصد رشد داشته است. قیمت خانه در آنکارا، دومین شهر بزرگ ترکیه و پایتخت این کشور، 500 دلار آمریکا به ازای هر متر مربع می باشد که نسبت به سال گذشته 3.28 درصد افزایش یافته است. در جدول زیر قیمت خانه در ترکیه در شهر های مهم آن آورده شده است.


خرید ملک در ترکیه و وکیل امور ملک​​​​​​​

نکته بسیار مهم جهت خرید ملک در ترکیه اشاره به این موضوع می باشد که متقاضیان و سرمایه گذاران خارجی برای خرید ملک در ترکیه نیاز به مجوز نظامی در این کشور داشتند که خود این موضوع باعث ایجاد تاخیر در روند خرید ملک در ترکیه می شد و راهی برای تعجیل در روند خرید ملک وجود نداشت و گاها زمان بر بودن این موضوع سبب می شد تا ملک مورد نظر متقاضیان دیگر موجود نباشد و دلسردی در خرید ملک به وفور مشاهده می شد. اما قوانین ترکیه از آگوست 2018 تغییر کرد و جهت خرید ملک در 16 استان ترکیه دیگر نیازی به تائیدیه نظامی وجود نخواهد داشت و متقاضیان پس از تائید تمام مستندات خود قادر خواهند بود مبلغ مورد نظر خود را به فروشنده پرداخت کنند و ملک مورد نظر خود را تهیه نمایند.
​​​​​​​
گاها تغییر قوانین در یک کشور و عدم اطلاع از آن می تواند سبب سردرگمی سرمایه گذاران خارجی شود و حتی بی اطلاعی از اینکه قانون جدید در کدام یک از استان ها سبب تسریع در روند خرید ملک خواهد شد در ادامه مسیر و سرمایه گذاری درست تاثیر گذار خواهد بود.
از دیگر قوانین ترکیه که شاید از دیدگاه سرمایه گذاران خارجی پنهان باشد. الزام و اجبار حضور دو طرف قرار داد (فروشنده و خریدار) در هنگام ثبت قرار داد و انتقال سرمایه مورد نظر می باشد. در کل می توان گفت سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در یک کشور باید به موارد بسیاری چه از حیث سرمایه گذاری و چه از حیث قوانین کشور مورد نظر باید با دقت هر چه تمام تر اقدام نمایند که در این راستا حضور یک وکیل خبره که به امور خرید ملک در ترکیه واقف باشد می تواند به متقاضیان کمک شایانی باشد


خرید ملک در ترکیه و خدمات موسسه بین المللی وال تراول

موسسه بین المللی وال تراول برای تمام سرمایه گذاران و متقاضیانی که قصد خرید ملک در ترکیه را داشته باشند و از این طریق بخواهند اقامت خود و خانواده خود را به دست آورند خدماتی را فراهم آورده تا شما عزیزان بتوانید با خیال آسوده تری در باب بررسی قوانین و شرایط مهاجرت به ترکیه گام بر دارید. استفاده از خدمات یک موسسه حقوقی در راستای خرید ملک در ترکیه می تواند ضریب امنیت این پروسه را افزایش دهد. همانطور که اشاره گردید اخذ یک وکیل می تواند کمک شایانی به افراد جهت خرید ملک در ترکیه نماید و قدم های مناسب را در این زمینه بردارد. موسسه بین المللی وال تراول قبل از عقد قرار داد در زمینه خرید ملک با برگزاری جلسات متعدد در راستای سرمایه گذاری در ترکیه و بررسی شرایط و استاندارد های سرمایه گذاری در کشور ترکیه و مقایسه آن با دیگر کشورهای دنیا آماده ارائه خدمات می باشد. به همین جهت متقاضیان می توانند با شرکت در جلسات مشاوره تخصصی تمامی جوانب، خطرات، مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه را بررسی نمایند و با کسب اطلاعات دقیق و در صورت نیاز با مقایسه با سایر کشورهای دیگر با اطمینان خاطر هر چه بیشتر اقدام به خرید و سرمایه گذاری نمایند. همواره برگزاری جلسات تخصصی با کارشناسان ارشد و وکلای موسسه بین المللی وال تراول می تواند متقاضیان را در مسیر مطمئن قرار دهد. در صورت تصمیم گیری برای خرید ملک در ترکیه، تمامی مراحل خرید ملک و اخذ اقامت و تابعیت توسط موسسه بین المللی وال تراول انجام می شود. 

پاسخ به سوالات متداول در زمینه خرید خانه در ترکیه

 آیا با خرید خانه در ترکیه می توان پاسپورت این کشور را گرفت؟
در صورت خرید ملک در ترکیه به ارزش حداقل 250،000 دلار آمریکا می توانید پاسپورت این کشور را کسب کنید.

 حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه برای اقامت چقدر است؟
با خرید ملک به ارزش حداقل 60،000 دلار آمریکا می توان اقامت ترکیه را گرفت.

 آیا اقامت ترکیه با اجاره خانه قابل کسب است؟
در صورت اجاره خانه در ترکیه اقامت توریستی 1 ساله به شما تعلق می گیرد که قابل تمدید نیست.

 آیا مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک کار درستی است؟
خرید ملک در ترکیه می تواند یکی از راه های سریع برای اخذ تابعیت یک کشور دیگر باشد.