عکس یک خانه

WHALE TRAVEL

مهاجرت تحصیلی چیست؟

مهاجرت تحصیلی، همانطور که از نامش به خوبی پیداست، مهاجرت به شهر یا کشوری دیگر به منظور تحصیل است. امروزه بسیاری از دانشجویان از کشورهای مختلف برای مهاجرت تحصیلی به دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی اقدام می‌کنند. اگر شرایط مربوط به مهاجرت تحصیلی را داشته باشید، به شما ویزای تحصیلی تعلق خواهد گرفت. با استفاده از ویزای تحصیلی می‌توانید تا زمانی که تحصیلتان در کشور مقصد به طول می‌انجامد بدون هیچگونه مشکلی در آنجا اقامت داشته باشید. اخذ ویزای تحصیلی را می‌توان یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای مهاجرت به کشورهای دیگر دانست. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این روش، هزینه نسبتاً پایین آن نسبت به دیگر روش‌های مهاجرت و اخذ اقامت است.
​​​​​​​
اگر شما نیز قصد مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در دیگر کشورهای خارجی را دارید، بهتر است ابتدا درباره‌ی کشورهای گوناگون و دلایل محبوبیت آن‌ها مطالعه کنید. علاوه بر این بهتر است رشته تحصیلی و دانشگاه مقصد خود را نیز مشخص کنید. اخذ ویزای تحصیلی در هر کشوری شرایط و قوانین مربوط به خود را دارد. 

مهم‌ترین مزایای مهاجرت تحصیلی چیست​​​​​​​؟

شاید پس از پاسخ به سوال مهاجرت تحصیلی چیست، این سوال به ذهن شما خطور کند که چرا بسیاری از دانشجویان آرزوی مهاجرت تحصیلی به کشوری دیگر را در سر می‌پرورانند؟ دلایل و مزایای مهاجرت تحصیلی چیست؟ می‌توان مزایا و البته معایب زیادی را برای مهاجرت تحصیلی برشمرد. بسیاری از دانشجویان مستعد و آینده‌نگر به دنبال اخذ ویزای تحصیلی از بهترین کشورهای جهان هستند. اما بهتر است در نظر داشته باشید که مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر می‌تواند تمام ابعاد زندگی شما را به کلی تحت تاثیر قرار دهد؛ بدین ترتیب توصیه می‌شود که پیش از گرفتن چنین تصمیم مهمی تمام جوانب و زوایای آن را در نظر داشته باشید. بهتر است پس از انتخاب گزینه‌های مورد نظر خود، تحقیق جامعی درباره شرایط زندگی و هزینه‌های مربوط به اقامت در کشورهای مختلف انجام دهید. بدین ترتیب می‌توانید بهترین مقصد را برای ادامه تحصیلات خود انتخاب کنید.
​​​​​​​
البته همانطور که گفتیم انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی نیز به اندازه انتخاب کشور مقصد حائز اهمیت است. پس از کسب اطلاعات لازم و کافی درباره دانشگاه‌های مختلف و همچنین رشته مورد علاقه خود، زمان تصمیم‌گیری درباره آینده پس از اتمام تحصیل خواهد بود. اگر پس از اجرایی کردن تمام این مراحل باز هم بر روی تصمیم خود استوار بوده و خواستار مهاجرت تحصیلی به دیگر کشورها هستید، بهتر است درباره مزایا و معایب مهم طی کردن این مسیر نیز بدانید. در این قسمت قصد داریم درباره مهم‌ترین مزایای مهاجرت تحصیلی صحبت کنیم:


افزایش کیفیت زندگی​​​​​​​

افزایش کیفیت زندگی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که افراد را نسبت به مهاجرت تحصیلی  به کشورهای دیگر مشتاق می‌کند. مهاجرت به کشورهای مدرن و پیشرفته که از سطح رفاه و امنیت اجتماعی بالایی برخوردار هستند می‌تواند تجربه‌ای جذاب و لذت‌بخش باشد. توجه داشته باشید که با برخورداری از برخی از شرایط می‌توانید پس از اتمام تحصیل خود، ویزای خود را تغییر داده و در کشور مقصد اقامت داشته باشید. با حضور بیش‌تر در کشور مقصد، می‌توانید اقامت دائم آن را نیز اخذ کنید. بدین ترتیب یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت تحصیلی را می‌توان امکان اخذ اقامت دائم کشور مورد نظر و برخورداری از امکانات بالا و رفاه بیش‌تر برشمرد.


افزایش کیفیت زندگی​​​​​​​

یکی دیگر از مزایای مهاجرت تحصیلی، تجربه زندگی مستقل است. در یک کشور جدید، شما می‌توانید زندگی کاملاً مستقلی را تجربه کنید که در آن رسیدگی به تمام امور به دست خودتان خواهد بود. چنین شرایطی را می‌توان فرصتی طلایی برای کسب تجربه‌های جدید و همچنین افزایش مهارت‌ در روابط اجتماعی و همچنین اداره امور زندگی دانست. البته این مورد می‌تواند برای افرادی که نسبت به خانواده و دوستان خود وابستگی بیش از حدی دارند به عنوان یک عیب برشمرده شود. بهتر است پیش از مهاجرت تحصیلی مطمئن شوید که می‌توانید یک زندگی مستقل را به خوبی اداره کنید.


دریافت موقعیت‌های شغلی بهتر​​​​​​​

یکی از دلایل بسیار مهم که بسیاری از افراد را نسبت به مهاجرت تحصیلی به کانادا یا دیگر کشورهای آمریکایی و اروپایی مشتاق می‌کند، امکان دریافت موقعیت‌های شغلی بهتر پس از اتمام تحصیل است. مهاجرت تحصیلی و اخذ مدرک از دانشگاه‌هایی با سطح بالای آموزشی و با رتبه جهانی، می‌تواند رزومه شما را پربارتر کرده و در نتیجه موقعیت‌های شغلی بهتری را در اختیار شما گذارد. علاوه بر این با اقامت در کشورهای دیگر می‌توانید به زبان دوم به ویژه انگلیسی نیز به خوبی تسلط پیدا کنید؛ این امر به خودی خود می‌تواند مزیتی ویژه در رزومه تحصیلی و شغلی شما باشد.


مهم‌ترین شرایط مهاجرت تحصیلی چیست​​​​​​​؟

مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی شرایط و قوانین مخصوص به خود را دارد. البته بهتر است بدانید که هر کشور یا هر دانشگاه ممکن است شرایط ویژه و مخصوص خود را برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی ارائه دهد. بدین ترتیب برای آگاهی از شرایط لازم باید درباره کشور و دانشگاه مورد نظر خود تحقیق کنید. البته برای مهاجرت به هر کشور و تحصیل در هر دانشگاهی به شرایط و مدارکی مشترک نیاز خواهید داشت.

برخی از مهم‌ترین شرایط اخذ ویزای تحصیلی عبارت است از:

پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر: مهم‌ترین شرط مهاجرت تحصیلی به آمریکا یا هر کشور دیگری، اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر است.

تمکن مالی: افراد با توجه به کشور مقصد و دانشگاه مورد نظر خود باید بتوانند هزینه‌های مربوط به زندگی و دانشگاه را به خوبی تامین کنند. نامه تمکن مالی می‌‌تواند این امر را اثبات کند که شما حداقل برای سال اول تحصیل خود مشکلی در تامین هزینه‌هایتان نخواهید داشت.

مدرک زبان: یکی از دیگر از شرایط بسیار مهم برای اخذ ویزای تحصیلی هر کشور آمریکایی یا اروپایی، مدرک زبان است. دانشجویان بین‌المللی باید بتوانند تسلط خود را به زبان اصلی کشور مقصد اثبات کنند. البته معمولاً مدرک زبان انگلیسی برای اخذ پذیرش تحصیلی کافی خواهد بود.

سن: از دیگر شرط‌های مهاجرت تحصیلی به آلمان یا دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی، قرار داشتن در بازه سنی مورد نظر است. به عبارتی میان فارغ‌التحصیلی و درخواست پذیرش شما نباید گپ زیادی وجود داشته باشد. البته برخی از دانشگاه‌ها محدودیتی در این مورد اعمال نمی‌کنند و بهتر است برای آگاهی از این شرط، قوانین مربوط به پذیرش دانشگاه موردنظرتان را مطالعه کنید.

مدارک تحصیلی معتبر: از جمله مدارکی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر و مهاجرت تحصیلی به آن نیاز خواهید داشت، مدارک تحصیلی و ریز نمرات شما هستند. این مدارک باید معتبر باشند و به زبان انگلیسی ترجمه شده و برای دانشگاه مورد نظر ارسال شوند.
رزومه معتبر: برای اخذ ویزای تحصیلی جهت ادامه تحصیل در برخی از مقاطع به ارائه رزومه خود نیز نیاز خواهید داشت. رزومه شما باید دقیق و معتبر بوده و به زبان انگلیسی ترجمه شود.
​​​​​​​
استاد راهنما: این مورد مخصوص دانشجویان متقاضی مقطع دکتری خواهد بود. اگر متقاضی مهاجرت تحصیلی به سوئد یا دیگر کشورها برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری هستید، باید یک استاد راهنما داشته باشید. استاد راهنمای شما می‌تواند در گرفتن ویزای تحصیلی و همچنین پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان به شما کمک کند.
​​​​​​​
سایر مدارک: از دیگر مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی به آن‌ها نیاز خواهید داشت می‌توان به پاسپورت معتبر، شناسنامه و کارت ملی، انگیزه‌نامه، اسناد منزل، و همچنین ویزاهای سابق و صفحه مهر ورود و خروج اشاره داشت


به طور خلاصه​​​​​​​ :

همانطور که در پارسیان اپلای خواندید، امروزه بسیاری از دانشجویان مستعد و آینده‌نگر به فکر مهاجرت تحصیلی به دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند. در این مقاله به پرسش “مهاجرت تحصیلی چیست” پاسخ دادیم و به بررسی مزایای مهم ادامه تحصیل در کشورهای خارجی پرداختیم. با اخذ ویزای تحصیلی می‌توانید از آموزش عالی برخوردار شده و پس از اتمام تحصیل نیز از شرایط شغلی بهتری بهره‌مند شوید. در انتها نیز به معرفی شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی پرداختیم. البته شرایط مهاجرت تحصیلی می‌تواند با توجه به کشور و دانشگاه موردنظرتان متفاوت باشد. بدین ترتیب بهتر است شرایط و قوانین مربوط به پذیرش تحصیلی در دانشگاه موردنظر خود را به خوبی مطالعه کنید.

همانطور که در این مقاله خواندید، امروزه بسیاری از دانشجویان مستعد و آینده‌نگر به فکر مهاجرت تحصیلی به دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند. در این مقاله به پرسش “مهاجرت تحصیلی چیست” پاسخ دادیم و به بررسی مزایای مهم ادامه تحصیل در کشورهای خارجی پرداختیم. با اخذ ویزای تحصیلی می‌توانید از آموزش عالی برخوردار شده و پس از اتمام تحصیل نیز از شرایط شغلی بهتری بهره‌مند شوید. در انتها نیز به معرفی شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی پرداختیم. البته شرایط مهاجرت تحصیلی می‌تواند با توجه به کشور و دانشگاه موردنظرتان متفاوت باشد. بدین ترتیب بهتر است شرایط و قوانین مربوط به پذیرش تحصیلی در دانشگاه موردنظر خود را به خوبی مطالعه کنید.